5/9/2016

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

توزيع 2000 کيسه زباله پارچه اي در مراسم پنجاه بدر قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: به منظور نهادينه شدن فرهنگ حفاظت از محيط زيست و تشويق شهروندان به کاهش توليد زباله ، 2000 کيسه زباله پارچه اي در ميان شرکت کنندگان توزيع شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري افزود: سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين همواره در تلاش است تا در اينگونه مراسم و برنامه‌ها از اقدامات آموزشي ويژه‌اي در راستاي افزايش سطح آگاهي و دانش شهروندان و همچنين نهادينه شدن فرهنگ کاهش توليد زباله و حفاظت از محيط زيست بهره‌مند گردد.

وي افزود: توزيع 2000 کيسه زباله پارچه‌اي در مراسم پنجاه بدر و تشويق شهروندان به کاهش توليد زباله و جمع آوري پسماند توليد شده داخل کيسه‌هاي توزيع شده و همچنين پرهيز از تخليه آن در طبيعت يکي از برنامه ها ي آموزشي  در اين روز بود.

منتظري در ادامه افزود: براي برگزاري هر چه باشکوه‌تر اين مراسم محدوده بوستان شهيد مطهري، مصلاي شهر و بوستان‌هاي بزرگ ملاخليلا، ملت و باراجين به طور ويژه و اختصاصي نظافت و پاکسازي شد.

وي گفت: تعداد 30 مخزن زباله نيز براي دسترسي بهتر شهروندان در مسيرهاي اعلام شده به صورت موقت تعبيه شد و 2هزار کيسه زباله پارچه‌اي نيز در مصلاي شهر و بوستان‌هاي ذکر شده توزيع شد.

وي اضافه کرد: در اين برنامه پاکسازي و توزيع، 120 نفر نيروي انساني، يک دستگاه باب کت، 3 دستگاه خاور و يک دستگاه تانکر آب بکار گيري شد و در پايان مراسم نيز 5 تن زباله و پسماند از محل هاي برگزاري جمع آوري و به مجتمع مجمد آباد منتقل شد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در پايان به شهروندان توصيه کرد براي تامين و تضمين سلامت عمومي جامعه و همچنين حفظ و حراست از محيط  ‌زيست گام برداشته و اقدامات لازم براي کاهش توليد زباله  و تفکيک در مبداء را صورت دهند و در اين امر الهي با مشارکت موثر، سازمان را ياري کنند.

وي افزود: مراسم سنتي ”پنجاه به در” يکي از اصيل‎ترين آيين هاي قزوين به شمار مي آيد که مردم قزوين اعتقادات راسخي براي شرکت در آن دارند و هر ساله جمع کثيري از شهروندان به منظور شرکت در مراسم ”پنجاه به در” در مصلا و پارک‌ها و تفرجگاه‌هاي شهر حضور مي‎يابند.

منتظري بيان کرد: اين آيين به نوعي سپاسگزاري و نيز درخواست مردم از خداوند براي نزول باران است که در مراسمي خاص برگزار مي‌شود.

منتظري تصريح کرد: چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمين روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آيين ”پنجاه به در” نماز شکر به جا مي‌آورند و چنانچه با فقدان اين نعمت الهي روبه رو باشند در اين مراسم به خواندن دعاهاي مربوطه مشغول مي‌شوند.

وي بيان کرد: خوردن غذاهايي از جمله آش رشته و دُيماج و تنقلاتي چون آجيل و شيريني باقي‌مانده از عيد نوروز، بخشي از رسوم پنجاه بدر در شهر قزوين است و چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمين روز آن بارش باران فراوان باشد، مردم در آيين پنجاه بدر نماز شکر به جا مي آورند و چنانچه سالي کم باران باشد از خدواند طلب بارش باران مي کنند.

پايان پيام

 

 

related images