10/26/2017

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

دانش‌آموزان، سفيران محيط زيست در خانواده‌ها هستند

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: دانش‌آموزان، سفيران محيط زيست در خانواده‌ها هستند.

به گزارش وب سايت روزنامه همشهري؛ از ارکان اساسي توسعه پايدار، آموزش‌هاي مربوط به حفاظت از محيط زيست است و قزوين به عنوان شهري که خود را در مسير پايداري قرار داده است، به اين آموزش‌ها نياز دارد. اگر چه هيچ يک از گروه‌هاي سني در طول عمر خود از آموزش بي‌نياز نيستند، اما آموزش به کودکان و نوجوانان به دليل تاثيرات گسترده بر آينده، همواره در اولويت قرار دارد 

سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين با همکاري اداره کل آموزش و پرورش استان با اذعان به تاثير آموزش‌هاي زيست محيطي و به طور خاص مديريت پسماند بر دانش‌آموزان، در طول سال تحصيلي اقدام به اجراي برنامه‌هاي آموزشي کرده است.

طرحي که قرار است مهم‌ترين موضوعات در زمينه مديريت پسماند را به دانش‌آموزان آموزش دهد و از اين طريق مسيري براي آگاه سازي خانواده‌ها نيز بگشايد.


                                        کمک به کاهش توليد زباله

 

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در گفت و گو با همشهري به هدف اجراي برنامه آموزشي مديريت پسماند در مدارس اشاره مي‌کند و مي‌گويد: در انتقال مفاهيم آموزشي، ارائه آموزش به کودکان و نوجوانان اهميت بسيار بالايي دارد. در واقع بسيار مهم است که کودکان بدانند چگونه مي‌توانند از طريق كاهش توليد زباله و بازيافت به محيط زيست کمک کنند. البته در اين زمينه مدارس کمک زيادي به شناساندن مراحل مختلف بازيافت و آموزش آن کرده اند.

مجتبي منتظري ادامه مي‌دهد: کودکان 5 تا 12 ساله با گذراندن چند مرحله آموزش، روش‌ها و مراحل كاهش توليد زباله، بازمصرف و تفکيک زباله‌ها را فرا مي‌گيرند. هدف اصلي در اين آموزش‌ها افزايش دانش و انگيزه لازم به کودکان است به طوري که آنها در قبال کار خود، احساس مسئوليت کنند.


                                       آموزش در دوره دوم مقطع ابتدايي

 

منتظري در توضيح مدت زمان و قالب اجراي اين برنامه مي‌افزايد: در سال جاري طرح آموزش مشارکتي مديريت پسماندهاي خانگي در مدارس دوره دوم ابتدايي شهر قزوين در ادامه سلسله آموزش‌هاي سال گذشته و براي تكميل برنامه‌هاي آموزشي همزمان با بازگشايي مدارس در نواحي يك و 2 آموزش و پرورش شهر قزوين و با محوريت كاهش توليد زباله و بازيافت براي پايه چهارم دبستان آغاز شد. پيش بيني مي شود اين آموزش‌ها قبل از پايان سال تحصيلي، به اتمام برسدالبته پس از پايان دوره آموزشي، پرسشنامه هايي نيز، بين معلمان  به منظور ارزيابي طرح و مشاركت دانش‌آموزان توزيع خواهد شد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در رابطه با گروه‌هاي هدف و زيرساخت‌هاي فراهم شده براي اجراي اين طرح توضيح مي‌دهد: با توجه به اين‌که مدارس يكي از توليدکنندگان‌ عمده‌ زباله خشک از جمله کاغذ هستند سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين براي افزايش مشاركت شهروندي و ارتقاي سطح فرهنگ شهروندان در خصوص مديريت پسماند، پايه چهارم از مقطع تحصيلي دوره دوم ابتدايي را جامعه‌ هدف خود قرار داده است. تحقق اهداف اين برنامه علاوه بر فرهنگ سازي در مدارس و نهادينه شدن آگاهي‌ها در نسل‌هاي آينده موجب کاهش هزينه جمع‌آوري زباله‌ها و كمك به حفظ محيط زيست مي‌شود. در سال تحصيلي گذشته، دانش‌آموزان پايه سوم مورد آموزش‌هاي مديريت پسماند قرار گرفتند.


45                            مدرسه؛ هدف آموزش در زمينه مديريت پسماند

وي ادامه مي‌دهد: در اين طرح تعداد 45 مدرسه، شامل 30 مدرسه در ناحيه يك و 15 مدرسه در ناحيه 2 طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته در نظر گرفته شده است.

پيش بيني مي‌شود تعداد 5 هزار دانش آموز مورد آموزش قرار گيرند. محتواي برنامه‌هاي آموزشي اين سازمان براي دانش‌آموزان، اهميت 3 اصل شامل بازكاهي، بازمصرف و بازيافت زباله، لزوم قراردادن به موقع زباله‌ها در مخازن شهري و تاثير رها سازي زباله‌ها در معابر، خيابان‌ها و طبيعت به همراه بازي و سرگرمي و ساخت كاردستي با مواد قابل بازيافت است.

اين مسوول ادامه مي‌دهد: در اين طرح براي دانش‌آموزان مقطع چهارم دبستان 3 جلسه آموزشي در 3 هفته پيش بيني شده است كه محتواي برنامه‌هاي آموزشي در طي 3 هفته آموزش داده خواهد شد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين تأثير اين آموزش‌ها در مهارت‌هاي شهروندي را مثبت ارزيابي کرده و مي‌گويد: عادت به رفتارهاي صحيح از کودکي نتيجه موثرتري دارد چرا که کودکان در سن يادگيري هستند.

به همين دليل آموزش تفکيک از مبدا در مدارس به منظور ترويج اين فرهنگ در نسل‌هاي آينده در راس اقدام‌هاي سازمان‌هاي مديريت پسماند سراسر كشور و بالاخص سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين قرار گرفته است. در اين بين کودکان به عنوان شهرونداني که مديريت فرداي شهرمان به دست آنان خواهد بود، مخاطبان خاص ما محسوب مي‌شوند. آموزش و تشويق خانواده‌ها و ارتقاي فرهنگ شهروندي به منظور جداسازي زباله از مبداء، يکي از گام‌هاي اوليه در مديريت پسماند شهري است و با توجه به اهميت موضوع، لازم است همه دست به دست دهيم تا  براي ساماندهي اين مسأله مهم اقدام‌هاي لازم انجام شود.


                             آموزش 6 هزار دانش آموز در حوزه مديريت زباله

کارشناس آموزش سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين و مسوول اجراي پروژه آموزش مدارس درباره با پيشرفت طرح تا اين لحظه مي‌گويد: با توجه به اين كه در سال گذشته تعداد 60 مدرسه از ناحيه يك آموزش و پرورش با جمعيت 6 هزار دانش‌آموز مقطع سوم دبستان در اين خصوص آموزش‌هاي لازم را با موضوعات اهميت بازكاهي، بازمصرف و بازيافت زباله، مدت زمان لازم براي تجزيه انواع مواد در طبيعت و همچنين مديريت سبز در خانه، مدرسه، گردش و خريد فرا گرفتند،  به منظور ادامه آموزش‌ها و نهادينه شدن برنامه‌هاي مورد نظر سازمان در دانش‌آموزان و همچنين داشتن زمينه آموزش پسماند در  ميان سال گذشته، تا اين لحظه طرح آموزش مديريت پسماند در مدارس به خوبي پيش  رفته است. 

عليرضا صفاري به بازخوردهاي دريافت شده از سوي دانش‌آموزان اشاره کرده و ادامه مي‌دهد: آموزش كودكان بايد با زبان ساده و سازگار با تجربه روز در اولويت باشد. دانش‌آموزان با توجه به آمادگي ذهني و نيز نتايج بلند مدت اين آموزش‌ها در برنامه‌هاي آتي به عنوان يك قشر ويژه در اجراي اين برنامه‌ها به شمار مي روند.

دانش‌آموزان استقبال خوبي از اين آموزش‌ها كرده‌‌اند به طوري كه مشاهده مي‌شود همزمان با ارائه آموزش‌ها، آنها نيز با پاسخ به سؤالات مطرح شده، در فرآيند آموزش مشاركت مي‌كنند.  وي به مشارکت دستگاه‌هاي ديگر براي اجراي اين برنامه در خلال برنامه تحصيلي دانش‌آموزان اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: براي اجراي اين طرح از همکاري مدير كل آموزش و پرورش استان، معاون ابتدايي و مديران مدارس قدرداني مي‌کنيم چرا كه با پيگيري اين عزيزان موفق شديم طرح را در زمان مورد نظر اجرا کنيم. در واقع يكي از دغدغه‌هاي اصلي اداره كل آموزش و پرورش نيز آشنا کردن دانش‌آموزان با مخاطرات زباله هاست و وجود اين احساس در بين معلمان، مديران و همكاران در اداره كل آموزش و پرورش، اين سازمان را در رسيدن به اهداف خود ياري مي كند.

 پايان پيام