چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱

رییس سازمان مدیریت پسماند خبر داد؛

ساماندهی 1389 قلاده سگ بلاصاحب در قزوین

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از اجرای طرح جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهر خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد یک هزار و 389 قلاده سگ از شهر قزوین و نواحی منفصل شهری جمع‌آوری‌ شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین؛ حسین عمویی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد یک هزار و 389 قلاده سگ بلاصاحب در شهر قزوین و نواحی منفصل شهری زنده‌گیری و ساماندهی شدند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن 30 درصد افزایش داشته است.

او افزود: این سازمان در راستای اجرایی کردن بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در خصوص جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و لزوم جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و با توجه به دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از اواخر سال 94 با احداث و تجهیز کمپ حامی به عنوان نخستین شهر در کشور اقدام به اجرای طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهری کرده است.

رییس سازمان مدیریت پسماند در خصوص فرایند انجام کار بیان کرد: ابتدا سگ‌های بلاصاحب شناسایی و زنده‌گیری می‌شوند و پس از انجام معاینات تشخیصی توسط دامپزشک نسبت به انجام عملیات انگل‌تراپی، واکسیناسیون، عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و در نهایت واگذاری و رهاسازی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

به گفته عمویی، بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سگ‌های بلاصاحب به سگ‌هایی گفته می‌شوند که تحت مراقبت فرد مشخصی قرار نداشته و آزادانه در محیط پرسه می‌زنند.

این مسئول افزود: شهرداری قزوین در حوزه وظایف خود توان جمع‌آوری این سگ‌ها را دارد؛ اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که از شهرهای اطراف، سگ‌های جمع‌آوری شده را در داخل و یا حاشیه شهر قزوین رهاسازی می‌کنند.

او با بیان اینکه غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب موجب ماندگاری آن‌ها در شهر و افزایش تولید مثل آنها می‌شود، از شهروندان درخواست کرد که در این خصوص با شهرداری همکاری کنند و زباله‌ها را در ساعت مقرر در بیرون از منزل قرار دهند.

پایان پیام

تصاویر مرتبط