دوشنبه ۱۳۹۳/۱۲/۱۱

منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

اولين پازگاه کشور، در قزوين راه اندازي شد

در راستاي اجراي طرح تفکيک در مبداء ، اولين پازگاه کشور در قزوين راه اندازي شد.

 

مجتبي منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در راستاي اجراي طرح تفکيک در مبداء ، اولين پازگاه کشور در قزوين راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: تفکيک از مبدا کار ملي و وظيفه عمومي است که مستلزم جلب مشارکت و آگاه سازي شهروندان است و در صورت فرهنگ سازي مناسب از نحوه بازيافت و تفکيک از مبدا مي توان از زباله به عنوان سرمايه ملي ارزشمند ياد کرد.
وي با بيان اين که سازمان مديريت پسماند شهرداري جهت جلب بيشتر مشارکت شهروندان و با هدف اشاعه فرهنگ تفكيك پسماند خشك در مبدأ توليد و سهولت دسترسي شهروندان به مبادي تحويل پسماندهاي خشک وهمچنين انتقال پسماند خشک و کم حجم توليد شده در بوستان ها و تفرجگاه ها ي شهر ، اولين پازگاه در سطح کشور ،در قزوين و در بوستان کاج واقع در خيابان ملاصدرا در يک طرح آزمايشي راه اندازي و آغاز به کار نمود.
وي اضافه کرد: در حال حاضر دو نفر از مامورين جمع آوري پسماند خشک به عنوان پازبان در محدوده خيابان ملاصدرا اقدام به جمع آوري و انتقال پسماند خشک قابل بازيافت، از منازل به پازگاه مي کنند .
وي يکي از اهداف راه اندازي پازگاه را سرعت بخشيدن به فرايند جمع آوري پسماند خشک تفکيک شده در منازل شهروندان ساکن در اين محدوده اعلام و خاطر نشان کرد:با استقرار پازگاه در محدوده ملاصدرا ديگر نيازي به فرا رسيدن تاريخ و زمان تعيين شده تخليه مخازن نيست چرا که پازبانان به طور دائم در دو شيفت کاري در محل حضور داشته و پسماند هاي خشک تفکيک شده را از درب منازل  شهروندان تحويل و در پازگاه جمع آوري مي کنند  .
منتظري اضافه کرد :اين پازگاه به صورت روزانه تخليه و مواد قابل بازيافت جمع آوري شده آن ،توسط بخش خصوصي تحت نظارت سازمان به مراکز بازيافت مواد منتقل مي شوند .
اين مسئول در ادامه تصريح کرد:اين طرح براي اولين بار کشور و در شهر قزوين و به صورت آزمايشي به اجرا درآمده و در صورت مشارکت و استقبال شهروندان تعداد آن را در سطح شهر افزايش خواهد يافت.اين پازگاه به منظوردريافت زباله هاي خشک  و کم حجم ايجاد شده اند و افراد  مي توانند با مراجعه به آن ، زباله خشک اعم از کاغذ، پلاستيک، فلز و آلومينيوم و... را به آن منتقل کنند.  
 وي اظهار کرد: زباله‌هاي خشك مي‌توانند آسيب جدي به محيط‌ زيست وارد كنند، طبق تحقيقات صورت گرفته شيشه حدود صد هزار سال، پلاستيك 220سال و قوطي‌هاي كنسرو 95 سال در طبيعت باقي مي‌مانند تا تجزيه شوند اين در حالي است كه با تفكيك زباله از مبدا مي‌توان بسياري از زباله‌هاي خشك قابل بازيافت را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند و اين يعني خسارت كمتربه محيط‌ زيست .
وي در ادامه از همشهريان خواست ضمن همکاري با مأمورين طرح تفکيک در مبداء سازمان مديريت پسماند ، به منظور افزايش امنيت کاري براي شاغلين در اين حرفه و بالا بردن جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي ، از دادن هر گونه زباله خشک به اتباع بيگانه  و يا افراد فاقد کارت شناسايي جدا خودداري کنند.
 
 
 

 

تصاویر مرتبط