شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۱۳

با هدف کسب دانش فنی ، انتقال تجارب و هم اندیشی در خصوص موضوعات مدیریت پسماندهای شهری صورت گرفت

بازدید اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و مدیران شهری از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر قزوین به همراه مدیران شهری از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و مجموعه پردازش پسماند مجموعه آراد کوه و آبعلی بازدید کردند

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین روز گذشته محسن حق شناس نائب رئیس، مهری السادات تقوی، قاسم الهیاری، علی فرمانی، مهدی مهدی‌خانی و ولی چگینی اعضای شورای اسلامی شهر قزوین به همراه عمویی معاون خدمات شهری شهردار، اسفندیاری مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات و حبیبی سرپرست و جمعی از مدیران ارشد سازمان مدیریت پسماند از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و مجموعه پردازش پسماند مجموعه آراد کوه و آبعلی بازدید کردند

بر طبق این گزارش نخستین مرحله، بازدید از سامانه نظارت هوشمند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بود که به منظور شفافیت در نظارت بر قراردادهای خدمات شهری (رفت و روب و جمع آوری زباله ) ایجاد شده است.

این سامانه ضمن تبدیل فعالیت پیمانکاران به صورت وضعیت، امکان خطاهای انسانی را کاهش و شفافیت مالی ایجاد می کند علاوه بر آن خدماتی مانند صدور مجوزهای خاک برداری و تخریب و حمل پسماندهای ساختمانی و عمرانی و همچنین خدمات تفکیک در مبدا توسط نرم افزارهای هوشمند انجام می شود که از مزایای آن تسهیل در خدمات رسانی به شهروندان در پی کسب ایجاد مکانیسم شهر هوشمند در زمینه مدیریت پسماند است  .

در گام بعدی، بازدید چند ساعته از مرکز پذیرش و پردازش زباله های شهر تهران به نام آرادکو صورت گرفت.

 این مرکز روزانه 5700 تن زباله شهر تهران را در 8 خط (MRF) یا خطوط پردازش زباله پردازش کرده و آن را به سه بخش قابل بازیافت ، قابل تبدیل به کمپوست و مواد دفنی تقسیم بندی می کند این خطوط توسط پیمانکاران بخش خصوصی و با نظارت تیم فنی متخصص از کارشناسان سازمان مدیریت پسماند تهران راهبری می شود.

 در همین مجموعه سیستم تبدیل مواد آلی به کود کمپوست وجود دارد که ضمن غنی سازی کود کمپوست تولیدی از زباله توسط مواد افزودنی مانند نیتروژن، فسفر ، پتاسیم و گوگرد توانسته اند استاندارد 10716 استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را کسب کنند.

 این کود توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران خریداری و مورد استفاده قرار می گیرد .سیستم تصفیه شیرابه نیز با فرایند هایی مانند هوادهی و انعقاد و لخته سازی و درنهایت ازن زنی توسط دانشگاه تهران در این مجموعه طراحی شده است که پساب تولیدی که در حدود استاندارد آبیاری قرار دارد در فضای سبز مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد .

زباله سوز 200 تنی این مجموعه توسط  بخش خصوصی طراحی شده  و توان تولید 2/2 مگاوات ساعت برق را دارد. این سیستم متشکل از کوره هایی است که در 2 مرحله زباله را می سوزانند و مواد آلایند نیز توسط فیلتراسیون از گاز خروجی جداسازی و توسط دودکش 60 متری  خارج می شود.

 

این گزارش می افزاید در مجوعه آبعلی جهت بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی توسط بخش خصوصی روزانه بالغ بر 3000 تن پسماند ساختمانی توسط سیستم خرد کن و سرند سازی بازیافت و محصول تولیدی در دانه بندهای مختلف به بازار عرضه می شود.

 در این سیستم جهت کاهش مصرف آب نیز سیستم تصفیه و بازچرخش آب وجود داشته و میزان مصرف آب را به حداقل می رساند . سیستم دیگری در کنار این سیستم و با تکنولوژی جدید تر در حال طراحی و ساخت است که بیش از 70 درصد پیشترفت فیزیکی دارد .

 شهرداری تهران در سطح شهر نیز 5 دستگاه خود دریافت مواد بازیافتی در میادین میوه و تره بار نصب نموده و در نظر دارد 18 واحد دیگر را نیز به این مجموعه بیفزاید .فرایندهایی مانند گل ماند و گتاب ماند نیز در شهرداری تهران جهت افزایش میزان مشارکت شهروندان با طرح تفکیک در مبدا صورت پذیرفته است .

در این بازدید اعضای شورای اسلامی شهر قزوین به همراه مدیران شهری در نشستی صمیمانه به منظور استفاده از تجربیات شهرداری تهران در زمینه بازیافت و مدیریت پسماند با عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران و معاونین وی دیدار و گفتگو کردند.

 

 

تصاویر مرتبط