چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۲/۱۶

منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

برنامه هاي آموزشي متنوعي براي مقاطع پيش دبستاني و ابتدايي تدوين شده است

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: به منظور افزايش آگاهي شهروندان به خصوص کودکان و تغيير نگرش و ارتقاء فرهنگ آنان و برخورد صحيح با پسماندها و کاهش توليد زباله برنامه هاي آموزشي متنوعي براي مقاطع پيش دبستاني و ابتدايي تدوين و اجرا خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: ارائه آموزش هاي عمومي و افزايش سطح فرهنگ و آگاهي شهروندان به تدريج باعث کاهش ميزان توليد زباله و صرفه جويي در مصرف منابع شده و از طرفي ميزان تفکيک پسماندها در مبادي توليد افزايش خواهد يافت که اين امر به نوبه خود باعث کاهش هزينه ها، از جمله حمل و نقل پسماندها خواهد شد.

وي تصريح کرد: همکاري مردم در اجراي برنامه هاي مختلف اجتماعي، زيست محيطي و بهداشتي، منجمله مديريت پسماند از عوامل اثرگذار در اجراي صحيح و کاهش هزينه ها و همچنين نهادينه شدن فرهنگ صحيح برخورد مردم با پسماندها مي باشد. از اين رو فرهنگ سازي و آموزش عمومي شهروندان از اولويتهاي ويژه سازمان مديريت پسماند در سال 94 خواهد بود.
اين مسئول اضافه کرد: ايجاد حس مسئوليت پذيري در ميان مردم، نيازمند آموزش صحيح و به موقع مي‌باشد. اگر آموزش حفاظت از محيط زيست از ابتدا صورت گيرد، تأثير بهتري خواهد گذاشت چرا که افراد از همان ابتدا خود را به عنوان يک مسئول در برابر حفاظت از محيط زيست مي‌دانند و براي آن تلاش مي کنند.
وي اظهار کرد: ايجاد آگاهي در ميان توده هاي مردم باعث تغيير نگاه ايشان نسبت به محيط زيست و بهبود رابطه‌ي آنها با محيط زيست مي گردد. بي شک آشنا ساختن افراد در سطوح مختلف اجتماعي با اصول حفاظت از محيط زيست و ايجاد رغبت و انگيزه هاي داوطلبانه براي حفاظت از آن مي‌تواند مسئله ي تخريب و آلودگي محيط زيست را يک بار و براي هميشه حل کند.
وي افزود:اگر افراد در درون خود وظيفه اي اخلاقي و وجداني براي حفظ محيط زيست را احساس کنند، مقدمات اوليه ي مشارکت آن ها در برنامه هاي زيست محيطي فراهم مي شود.
وي اضافه کرد: بنابر اين اگر آموزش حفاظت از محيط زيست را از سال هاي اوليه ي زندگي يک انسان آغاز کنيم ، فردي مسئول و شايسته را در اين زمينه تربيت کرده ايم و اگر اين عمل در سطح گسترده صورت گيرد ، در آينده نسلي را خواهيم داشت که حفاظت از محيط زيست را جزء لاينفک زندگي خود قرار مي دهد.
منتظري ادامه داد: افزون بر اين، کودکان نقش برجسته اي در خانواده ها ايفا مي کنند. با آموزش صحيح آن ها، مي توان خانواده ها  را نيز آموزش داد بنابراين بسياري از صاحبنظران، مقطع دبستان و پيش از دبستان را مهم ترين و بهترين سن جهت آموزش زيست محيطي مي دانند.
منتظري افزود:به همين منظور سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين درسال 94 آموزش در مدارس دروه پيش دبستاني وابتدايي را در اولويت كاري خود قرار داده است. از اين رو  در مدارسي كه داراي سالن آمفي تئاتر هستند برنامه هايي از قبيل اجراي تئاتر و سرودهاي آموزنده و شاد با موضوع زباله ، تفكيك از مبداء ، عدم تخليه زباله در معابر ، ساعت صحيح انتقال زباله به بيرون از منزل و انجام بازيهاي مرتبط با زباله و بازيافت را به همراه سخنراني كارشناسان حوزه پسماند آموزش داده مي شود و براي مدارسي كه سالن آمفي تئاتر مناسبي نداشته باشند از مدارس دعوت مي گردد در سالني كه توسط سازمان در نظر گرفته شده است حضور يافته و اين برنامه ها اجرا گردد.
 
وي اضافه کرد:درپايان اين طرح از بين دانش آموزان داوطلب چند نفر به عنوان سفيران بازيافت جهت همكاري مستمر با سازمان مديريت پسماند انتخاب شده که از آنان خواسته مي شود اثر بخشي اين آموزش ها را در روزهاي آتي بررسي كرده و گزارش کنند. در نهايت نقاط ضعف و قوت هر مدرسه توسط سازمان بررسي و جهت رفع آن برنامه ريزي مي شود.

 

تصاویر مرتبط