یکشنبه ۱۳۹۴/۰۲/۲۰

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

توزيع کيسه‌هاي پارچه‌اي در آئين پنجاه بدر قزوين

مجتبي منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: تبيين جايگاه محيط زيست در بين اقشار مردم يکي از مهم‌ترين ضرورياتي است که نبايد مورد غفلت واقع شود و بايد در راستاي نهادينه کردن فرهنگ صيانت از محيط زيست در شهر اهتمام ورزيد.

 

 به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري با اشاره به آئين پنجاه بدر افزود: در دنياي امروز بحث حفاظت از محيط زيست آن قدر جدي شده که با زندگي و ادامه حيات انسان‌ها سر و کار دارد و متاسفانه اقدامات و فعاليت هاي زندگي ماشيني بشر تاثيرات منفي روي اين نعمت الهي گذاشته و سلامتي انسان‌ها را با خطر روبرو کرده است.
وي افزود: حفاظت از محيط زيست به عنوان سرمايه عظيم بشري وظيفه همه ماست و از اين رو سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين به عنوان سازماني که در امر حفاظت از محيط زيست پيشگام است با مشارکت پيمانکار تحت نظارت سازمان (مجري طرح تفکيک در مبداء) و سازمان نظام مهندسي، طرح توزيع کيسه هاي پارچه اي مخصوص جمع آوري زباله، توزيع بسته هاي فرهنگي- آموزشي و برگزاري کارگاه هاي آموزشي را در  غرفه بازيافت مستقر در محل مصلاي قزوين به اجرا گذاشت.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين اضافه کرد: پنجاه بدر آيين سنتي و قديمي مخصوص مردم شهر قزوين است که به پاس بارش هاي بهاري، پنجاهمين روز سال يا فصل بهار را در طبيعت سپري مي کنند وبراي همين در پنجاه مين روز بهار به مصلي قزوين مي روند.
وي اضافه کرد: خوردن غذاهايي از جمله آش رشته و دُيماج و تنقلاتي چون آجيل و شيريني باقي‌مانده از عيد نوروز، بخشي از رسوم پنجاه بدر در شهر قزوين است. چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمين روز آن بارش باران فراوان باشد ، مردم در آيين پنجاه بدر نماز شکر به جا مي آورند و چنانچه سالي کم باران باشد از خدواند طلب بارش باران مي کنند.
 
وي گفت:مراسم پنجاه بدر يکي از اين آيين‌ها و شايد مهمترين آنها براي حاجت‌خواهي از خداوند براي بارش باران است که تنها به قزويني ها تعلق دارد و اين آيين بعدازظهر نوزدهم ارديبهشت برگزار شد و قزويني‌ها به ويژه ساکنان محله هاي قديمي در مصلاي قديمي شهر که در ميان باغستان‌هاي سنتي محصور شده است، گردهم جمع شدند.
وي افزود: در همين راستا به کليه شهروندان که براي گذراندن اين روز به مصلاي قزوين آمده بودند با نگاهي فرهنگي، بسته هاي آموزشي – ترويجي شامل کيسه زباله پارچه‌اي، بروشورهاي حاوي پيام هاي زيست محيطي و نکاتي متناسب با اين روز و ... توزيع شد.
 
وي با بيان اينکه در اين روز غرفه بازيافت نيز در محل مستقر شد، اظهار کرد: شهروندان قزويني با مراجعه به اين غرفه علاوه بر مشارکت در حفظ محيط زيست و تحويل اقلام قابل بازيافت از برنامه‌هاي ويژه‌اي از جمله کارگاه هاي آموزشي تفکيک، مسابقه نقاشي مخصوص کودکان و مسابقات متنوع فرهنگي مختص کودکان و نوجوانان و همچنين بسته هاي فرهنگي و آموزشي نيز بهره مند شدند.
 
وي ادامه داد: رسيدن به جامعه اي پاک و عاري از زباله هاي رها شده در طبيعت ميسر نخواهد شد مگر با حضور و همکاري شهروندان و ما به عنوان مسئول بايد در اين راه حمايت ها و برنامه ريزي هاي لازم را صورت دهيم.
 
وي تصريح کرد: اگه فکري به حال طبيعت نکنيم و براي حفظ آن دست به دست هم ندهيم قطعا در آينده با انواع و اقسام بيماريها و مشکلات زيست محيطي روبرو خواهيم شد که سلامت جسم و جان مردم را به خطر مي اندازد.
 
وي ايجاد مشارکت بين اقشار مختلف و ارتقاي سطح فرهنگ زيست‌محيطي را از جمله اهداف سازمان عنوان کرد و يادآور شد: براي نهادينه شدن فرهنگ پاکيزه نگهداشتن  محيط زيست  همه بايد تلاش کنيم تا انتقال‌دهنده اين فرهنگ به افکار و انديشه‌هاي عمومي باشيم.
 
وي در ادامه با بيان اينکه مردم مهمترين نقش را در حفاظت از مراتع و محيط زيست بر عهده دارند، تصريح کرد: کارهاي فرهنگي متنوعي در دستور کار اين سازمان قرار دارد و خوشبختانه همراهي و مشارکت شهروندان در اين برنامه ها پشتوانه بسيار خوبي براي ما بشمار ميرود.
 
وي در پايان تصريح کرد: اميدواريم با برگزاري هر چه بيشتر چنين برنامه هايي شاهد نهادينه شدن فرهنگ حفاظت از محيط زيست و پاکداشت طبيعت در زندگي تک تک افراد جامعه باشيم و همه ما به اين باور برسيم که نگهداري طبيعت وظيفه ي شرعي و ملي همه ما است.
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط