سه‌شنبه ۱۳۹۴/۰۴/۰۹

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

برخورد قانوني با متخلفان تخليه زباله و تبليغات کاغذي در معابر شهر قزوين

مجتبي منتظري مديرعامل سازمان مديريت پسماندشهرداري قزوين گفت: واحدهاي تجاريي که قانون مديريت پسماند را رعايت نکنند و اقدام به تخليه و رهاسازي زباله خارج از زمان تعيين شده(9شب)در معابر اصلي شهر کنند، طبق ماده 16قانون مديريت پسماند اعمال قانون خواهند شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: با توجه به اينکه برنامه جمع‌آوري زباله‌هاي سطح شهر در شيفت شب و از ساعت 9 شب آغاز مي شود و تا پاسي از شب ادامه دارد، مشکلاتي مانند ريختن زباله توسط برخي از واحدهاي تجاري در طول روز، تخليه ضايعات ساختماني و پسماندهاي عفوني در معابر و مخازن پسماند شهري و بيرون گذاشتن زباله خارج از زمان تعيين شده وجود دارد که علاوه بر انتشار آلودگي سبب بر هم خوردن سيماي شهر نيز مي‌شود.
 
منتظري با بيان اينکه گذاشتن پسماند در معابر، با کاهش توليد زباله به عنوان يکي از اصول اوليه مديريت پسماند در تضاد است، تصريح کرد: هر شهروند بايد خود را موظف به رعايت دستور العمل هاي اعلام شده از طرف شهرداري دانسته تا شهرداري به جاي کاهش هزينه ها مجبور نشود در يک مسير چندين بار در شبانه روز جمع آوري زباله را انجام دهد.
 
منتظري افزود: برنامه زمان بندي به اين معنا نيست که شهروند هر زمان که خواست زباله را بيرون بگذارد، بلکه زباله‌ها باير در چارچوب ضوابط و طبق اصول تعيين شده در نحوه صحيح جمع آوري (داخل کيسه سالم و به صورت درب بسته) و زمان تعيين شده براي انتقال(9 شب)، به مخازن منتقل شود.
 
وي گفت: هزينه‌هاي صدها ميليون توماني مديريت زباله ها در شهر و تلاش‌هايي که براي جبران کاستي‌هاي ناشي از بيرون گذاشتن زباله‌ها مي‌شود خود گوياي اين نکته است که متاسفانه حس مسئوليت پذيري در برخي از شهروندان و مغازه داران رو به فراموشي است که احياي آن شايد بيش از هر اقدام ديگري به مديريت محيط زيست شهري کمک کند.
 
وي با بيان اينکه به واحدهاي تجاري که اقدام به تخليه زباله در طول روز در معابر مي‌کنند، اخطار کتبي صادر و ابلاغ مي شود، خاطرنشان کرد: در صورت بي توجهي کسبه بعد از اطلاع رساني و آگاهي از قانون مديريت پسماند و نحوه برخورد قانوني با متخلفان، در صورت تکرار تخلف با تهيه مستندات متخلفان به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
 
وي در ادامه به تخلفات مربوط به تبليغات کاغذي (پوستر و تراکت)اشاره و خاطر نشان کرد: طبق ماده 92 قانون شهرداري‌ها نوشتن هر نوع مطلبي يا چسباندن هر نوشته‌اي بر روي ديوارهاي شهر که مخالف مقررات باشد ممنوع است مگر در محل هايي که‌ شهرداري براي نصب و چسباندن اعلانات معين مي‌کند البته در اين محل ها فقط بايد به نصب و چسباندن آگهي اکتفا کرد و نوشتن روي آن نيز ممنوع است.
 
وي ادامه داد: ديوار نويسي، چسباندن تبليغات و اعلاميه اموات بر در و ديوارهاي شهر معضلي است که باعث آلودگي بصري در سطح شهر مي شود.‌
 
وي اظهار کرد: با وجود اينکه قانون به صراحت اين موضوع را مشخص کرده و آسيب زدن به اموال عمومي را جرم محسوب کرده است اما متاسفانه شاهد تبليغات روز افزون مراکز آموزشي و تجاري بر درو ديوار شهر هستيم که باعث آلودگي بصري و زشت شدن چهره شهر است.
 
وي تصريح کرد: اين رويه سبب آسيب به سيماي شهري شده و هزينه زيادي بر شهرداري و شهروندان  تحميل مي کند. با اين حال سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين بخشي از وقت و نيروي انساني خود را معطوف به پاکسازي ديوارها و امحاء تبليغات غير مجاز مي کند.
 
وي در ادامه افزود: بخش ديگر تبليغات کاغذي شامل توزيع و پخش تراکت است که در برخي از نقاط شهر شاهد آن هستيم. بعد از توزيع تراکت‌ها سطح معبر پوشيده از برگه‌هاي تبليغاتي مي‌شود که براي پاکسازي و بازگرداندن محيط به حالت اوليه سازمان متحمل هزينه مازاد خواهد شد اعمال قانون  با اين مراکز توزيع کننده تراکت نيز در دستور کار سازمان است.
 
وي ادامه داد: در همين راستا در سه ماه اول سال جاري واحد پيشگيري از تخلفات شهري سازمان به 46 واحد تجاري و آموزشي متخلف اخطاريه ابلاغ کرد که  طبق قانون با آنان برخورد شد، به 23 رستوران نيز اخطاريه براي رعايت قوانين ابلاغ گرديده است.
 
منتظري بيان کرد:  250 نفر نيز از عوامل غير مجاز تفکيک کننده پسماند خشک قابل بازيافت ساماندهي و بعضا متخلفان به مراجع قضايي براي اعمال قانون معرفي شدند.
 
وي اضافه کرد:مهم‌ترين گام براي حفظ سيماي شهري، مشارکت مردم به ويژه واحدهاي تجاري، خدمات رسان و آموزشگاه ها در رعايت قوانين مربوط به مديريت پسماند است.
 
اين مسئول در پايان اعلام کرد: شهر موجودي زنده است و اگر يک روز خدمات شهري در آن ارائه نشود، همه چيز به هم خواهد ريخت.
 
وي گفت: هدف تک تک اعضاء اين مجموعه ارائه خدمات  مطلوب به شهروندان براي داشتن شهري سالم، زيبا و ايمن است که بدون شک با مشارکت و همکاري شهروندان ميسر خواهد بود.
 
پايان پيام.

 

تصاویر مرتبط