پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۱۸

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

جمع آوري 1035 تن مواد قابل بازيافت از سطح شهر در سه ماه اول 94

مجتبي منتظري مديرعامل سازمان مديريت پسماندشهرداري قزوين گفت: درسه ماهه اول سال جاري 1035 تن مواد بازيافتي از سطح شهر جمع آوري شده است.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري اعلام کرد:روزانه حدود 11/5 تن مواد خشک قابل بازيافت در سطح شهر جمع آوري مي شود که از اين ميزان 53 درصد در مبدا و از طريق مراجعه به منازل صورت گرفته ، 3 درصد از مجتمع هاي تجاري، آموزشي و ادارات و 44 درصد نيز از طريق ساير سامانه ها جمع آوري شده است.
 وي افزود:به کارگيري نيروي انساني بومي، برخورد شديد با عوامل غير مجاز و غير اصولي تفکيک پسماند، برخورد با اتباع غير مجاز و نيروهاي شامل صغرسني و کودکان کار و تعامل گسترده با کليه بخش‌ها و دستگاههاي فرهنگي، اجرايي و مديريتي بخشي ديگر از برنامه‌هاي جاري سازمان مديريت پسماند است.
منتظري ضمن تاکيد بر تفکيک پسماند در بدو توليد ونقش آن در کاهش حجم پسماند ورودي به محمد آباد، تقليل هزينه‌ها، بازگشت سرمايه به چرخه اقتصاد و مهم‌تر از همه ارتقاء شاخصهاي زيست محيطي، ورود جدي به بحث کنترل و نظارت دقيق برکليه سيستم‌هاي خدمات رساني را از جمله موارد مربوط به تامين زير ساختهاي لازم براي اجراي طرح تفکيک پسماند در مبداء اعلام کرد.
وي تصريح کرد: از جمله معظلات پيش رو در اجراي اين طرح بحث فرهنگ‌سازي و الگوي صحيح  خريد ،مصرف و همچنين مباحثي همچون دخالت زباله گرد ها و مراکز غير مجاز خريد و فروش اقلام قابل بازيافت ،عدم مشارکت همه جانبه شهروندان در امر جداسازي پسماند خشک از تر در مبداء توليد و... مي باشد.
اين مسئول ضمن اشاره به برخورد قانوني با مراکز خريد و فروش ضايعات و زباله‌هاي خشک و برخورد با عاملين تفکيک غير مجاززباله در شهر اظهار کرد : بر اساس قوانين مصوب، شهرداري‌ها مالکين اصلي زباله به حساب آمده و جمع‌آوري و ساماندهي زباله‌هاي خشک از تر وظايف واحد مديريت پسماند محسوب مي شود.در همين رابطه اکثر مراکز خريد و فروش غير مجاز مواد قابل بازيافت و خودرو ها و عوامل جمع آوري کننده آن در سال گذشته ساماندهي شدند .
وي تصريح کرد : طرح ساماندهي اين مراکز و برخورد قانوني با متخلفين اين حوزه همچنان ادامه دارد و به محض مشاهده اين مراکزو عوامل متخلف، اعمال قانون مي شوند به طوري که در سه ماهه اول سال جاري 32 خودرو متخلف ، 3 مرکز خريد و فروش ضايعات و 17 چرخ دستي ساماندهي و يا به مراجع قضايي معرفي شدند.
منتظري از آغاز طرح تفکيک زباله در مبداء از سال 85 در شهر قزوين با درصدي کمتر از يک در صد خبرداد و گفت: اين طرح از سال 85 به اجرا در آمد که ميزان پسماند خشک جمع آوري شده در آن سال کمتر از 1 درصد بود اين درحالي است که از شش ماهه دوم سال 1392 با جذب پيمانکار مجرب و توانا در اين بخش و پيگيري امور با جديت بيشتر ، اين ميزان به 5/4 الي 5 درصد افزايش يافت .
اين مسئول تصريح كرد:9/41 درصد از مواد بازيافتي كاغذ و مقوا، 5/9درصد شيشه، 3/02درصدمواد پليمري، 15/4درصد فلزات، 13/7 درصد نان خشک، 0/71 درصد لاستيک ،16/02 درصد پلاستيک ،و 3/1درصد نايلون و غيره بوده است.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به اين که نمي‌توان حفاظت از محيط زيست را امري تجملي دانست و بي توجه از آن گذشت، افزود: نمي‌توان مسئوليت محفاظت از محيط زيست را صرفاً بر دوش يک سازمان يا ترکيبي از چند نهاد دولتي قرار داد؛ بلکه بايد با آموزش، اطلاع رساني و فرهنگ سازي،تمامي شهروندان به سمت حفظ محيط زيست ترغيب شوند.
وي اضافه کرد: تا کنون 46470  سطل تفکيک زباله(آبي رنگ) به خانوار هاي ساکن در شهر تحويل شده است که 295 عدد آن در سه ماهه اول سال جاري توزيع شده است و انتظار ميرود شهروندان در حفظ آن کوشا بوده و ضمن جدا سازي پسماند خشک از تر از بکارگيري آن براي مصارف ديگر جدا خوداري کنند .
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در ادامه گفت: در صورت فرهنگ‌سازي و اشاعه فرهنگ تفکيک از مبدا، مي‌توان زباله را تبديل به سرمايه کرد، آگاه‌سازي شهروندان و جلب مشارکت آنها در تفکيک زباله نياز اساسي براي شهر است چرا که با عدم اجراي طرح‌هايي چون تفکيک از مبدا سرمايه‌هاي بسياري از دست مي‌رود.
اين مسئول به توزيع  سطل هاي کارتن پلاست مخصوص جمع آوري کاغذ درادارات ،بانکها ،مدارس و مهدهاي کودک سطح شهر در راستاي فرهنگ جداسازي زباله خشک از تر خصوصا کاغذ اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر براي اجراي اين طرح 32222 سطل مخصوص کاغذ از جنس کارتن پلاست در سطح مراکز آموزشي ،ادارات ،بانکها و... با هدف جداسازي کاغذ از زباله توزيع شده است که  از اين تعداد 335 مخزن در سه ماهه اول سال جاري تحويل شده است و همچنان  در صورت نيازواحد هاي تجاري و يا مراکزي که تحت پوشش اين طرح قرار نگرفته اند توزيع خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه اشاعه فرهنگ جداسازي پسماندها در تمام سطوح بسيار مهم و ضروري است افزود: براي توليد يک تن کاغذ بايد ?? اصله درخت تنومند قطع شود در حالي که با در اختيار گذاشتن سطل هاي کارتن پلاست به ادارات ،بانکها ،مدارس و مهد کودک و جداسازي آن و تحويل به عوامل طرح تفکيک مي توان کمک زيادي به چرخه توليد کاغذ کرد و از قطع درختان تنومند جلوگيري شود .
 منتظري تصريح کرد: هدف از اجراي اين طرح حفاظت از محيط زيست، جلوگيري از هدر رفتن سرمايه هاي ملي و منابع طبيعي، کاهش حجم زباله هاي شهري و ارتقاي سطح فرهنگ عمومي شهروندان در زمينه مواد قابل بازيافتي است.
وي در پايان اظهار کرد :اين طرح تنها با هدف حفظ محيط زيست و جلوگيري از نابودي جنگل ها صورت مي پذيرد؛ چرا که منافع اقتصادي ناشي از فروش اين ضايعات در مقايسه با هزينه هاي بالاي اجراي کار همچون خريد ماشين آلات،بکارگيري نيروي انساني، تهيه مخازن کارتن پلاست و… بسيار ناچيز بوده و به هيچ عنوان توجيه اقتصادي نداشته و ندارد و سازمان حسب وظيفه ذاتي خود و در چارچوب اصول زيست محيطي اقدام به اجراي پروژه مذکور کرده است.

 

تصاویر مرتبط