دوشنبه ۱۳۹۴/۰۷/۲۰

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين مطرح کرد؛

آمادگي کامل سازمان پسماند شهرداري قزوين براي ارائه خدمات در دهه اول محرم

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: جلسات هماهنگي با پيمانکاران بخش مديريت پسماند درباره آمادگي کامل آنها صورت گرفت تا امور مربوط به نظافت شهر به خصوص مسيرهاي حركت هيئت‌ها و دسته‌هاي عزاداري به بهترين شكل ممكن صورت گيرد.

 

 
 
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري افزود: نشست هماهنگي مديران، کارشناسان سازمان مديريت پسماند و پيمانکاران خدمات شهري برگزار و درباره ارتقاي خدمت رساني به شهروندان در ايام عزاداري دهه اول محرم تدابير لازم انديشيده شد و عمده‌ترين فعاليت‌ها در حوزه اجرايي مورد تبادل نظر قرار گرفت.
وي افزود: همچنين تحويل مخازن ويژه تفکيک به هيأت‌هاي عزاداري و جمع‌آوري پسماندهاي خشک و تر در سه مرحله در شبانه روز در دستور کار قرار گرفت.
منتظري اضافه کرد: نذري دادن كه رسم شايسته و با قدمتي است يكي از موارد مهم آن استفاده از ظروف يكبار مصرف است كه در ايام عزاداري ماه محرم به ويژه تاسوعا و عاشورا افزايش قابل توجهي پيدا مي‌كند. اي كاش در كنار اين عمل مذهبي، توجه و توصيه‌هاي ديني به حفظ محيط زيست نيز ملاك عمل قرار گيرد.
اين مسوول ادامه داد: جمع‌آوري اين ظروف و انتقال آن‌ها به مخازن زباله خشك و يا پايه‌هاي سيار نگهدارنده کيسه‌هاي آبي رنگ كه سازمان مديريت پسماند در اطراف تكايا و هيئت‌ها تعبيه کرده كمك قابل توجهي به پاكيزگي شهر خواهد كرد و البته از پراكندگي اين ظروف و انتقال آن به معابر كه هزينه بسياري را براي جمع آوري و انتقال به همراه دارد، جلوگيري خواهد كرد.
وي در ادامه اظهار کرد: امسال ظروف يکبار مصرف جمع آوري شده برخلاف سنوات گذشته دفن نخواهد شد بلکه براي بازيافت و بازگشت به چرخه توليد تحويل شرکت پرچم داران مجري طرح تفکيک در مبداء سازمان خواهد شد.
منتظري به برگزاري جلسات هم انديشي با ائمه جماعات مساجد براي گنجاندن مسائل محيط زيست و مضرات استفاده ظروف پلاستيكي در جلسات و سخنراني هاي مساجد به منظور انتقال مفاهيم كاربردي به عزاداران حسيني اشاره کرد و افزود: نظارت بر هيات هاي مذهبي و توزيع سطل هاي آبي رنگ ويژه پسماندهاي خشک در هيات ها، تكايا و مساجد فاقد مخزن هاي جمع آوري زباله و همچنين لايروبي انهار اطراف تكايا، هيات هاي مذهبي و مساجد در 3 نوبت صبح، ظهر و شب در اين ايام در دستور کار قرار گرفته است.
وي افزود: با توجه به افزايش حجم آب گرفتگي هاي معابر در ايام سوگواري محرم به دليل تخليه ظروف در انهار و معابر ضروري است‌ هيات ها، مساجد و تكايا نسبت به جمع آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال کنند چراکه در محل توزيع نذورات مخازن جمع آوري پسماندها تعبيه شده تا از رها کردن ظروف در محل خودداري شود.
منتظري افزود: متاسفانه هر سال در اين ايام اطراف هر تکيه و هيات مذهبي تلي از ظروف يکبار مصرف تخليه ميشود و در بسياري موارد ديده مي شود که چهره يک خيابان به علت حجم زيادي که ظروف يکبار مصرف که بر روي زمين رها شده است، تغيير مي کند.
اين مسئول اظهار کرد: در روزهاي تاسوعا و عاشورا ميزان توليد زباله خشك در سطح شهر به چندين برابر روزهاي عادي مي‌رسد لذا باتوجه به دير تجزيه شدن ظروف پلاستيكي و عدم‌ تفكيك مناسب و تخليه شدن اين ظروف در انهار، آبگرفتگي معابر را بدنبال خواهد داشت. 
وي به تشکيل ستاد تسهيلات محرم در سازمان فرهنگي و ورزشي اشاره و خاطر نشان کرد: اين ستاد از سازمان‌هاي مديريت پسماند، فرهنگي و ورزشي آتش نشاني،زيباسازي، تبليغات اسلامي، هيئت هاي مذهبي، نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي تشكيل شده است كه در اين ستاد با توجه به مشکلات مربوط به نظافت و پاکيزگي شهر در هنگام پخش نذورات، نماينده و کارشناس سازمان مديريت پسماند تذکرات و نکته‌هاي لازم را درباره حفظ نظافت عمومي به هيئات مذهبي ارائه ميدهد.
منتظري تصريح کرد: اين سازمان با شركت در ستاد تسهيلات محرم ، توزيع بروشور آموزشي و اطلاع‌رساني در زمينه مديريت پسماند، تخصيص مخازن زباله و مخازن مخصوص پسماند خشك به هيئت‌هاي مذهبي، توزيع بيش از 5/2 تن کيسه زباله بين هيئت‌ها جهت جمع آوري پسماند ها ، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي بازيافت به مسئولين هيات ها را تاکنون اجرا کرده است.
وي اضافه کرد: در اين راستا پلاستيک‌هاي مخصوص جمع آوري زباله، مخازن زباله و پايه هاي سيار نگهدارنده کيسه زباله براي جمع‌آوري پسماندها در ميان هيئات مذهبي توزيع شده و تا پايان مراسم در دهه اول محرم نيز ادامه خواهد داشت.
اين مسئول با بيان اينكه بيشتر آلودگي‌ها مربوط به پراكندگي ظروف يكبار مصرف حاصل از برپايي ايستگاه هاي صلواتي و پخش نذورات است، گفت: از هيئت‌هاي مذهبي كه اقدام به برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي مي‌كنند درخواست شده تا نسبت به تحويل كيسه‌هاي زباله، و پايه‌هاي سيار نگهدارنده كيسه‌هاي زباله و مخازن مورد نياز كه از طريق ستاد تسهيلات محرم و ايستگاه هاي ششگانه سازمان در محلات و مساجد توزيع مي‌شود اقدام کنند.
وي افزود:ستادهاي ويژه تاسوعا و عاشوراي حسيني در ايستگاه‌هاي ششگانه سازمان براي نظارت و اجراي کليه امور خدماتي اعم از نظافت و پاکسازي، شستشوو... تشکيل خواهد شد تا در کمترين زمان ممکن مطلوب ترين خدمات به عزاداران حسيني ارائه شود.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطر نشان کرد:هماهنگي جهت استقرار خودروهاي ويژه شستشوي معابر در محلهاي حساس براي شستشوي سريع مسير دستجات عزاداري از ضايعات حاصل از ذبح دام با دستگاه واترجت و تانکرهاي آب صورت گرفته است.
منتظري تصريح کرد: يادمان باشد پاکبانان شهر نيز جزو عزاداران حسيني هستند و در ماه محرم، در محله ها و نقاط مختلف شهر مراسم هاي عزاداري براي سيد و سالار شهيدان برگزار مي شود و با اتمام اين مراسم ها، کار عده اي از عزاداران حسيني در نيمه هاي شب ادامه دارد که اين عزاداران حسيني کساني نيستند جز پاکبانان که بايد شهر را براي شهروندان آب و جاروب کنند.
وي افزود: در ايام ماه محرم، نذورات در ظروف يکبار مصرف توزيع مي شود از همين رو حجم و وزن پسماندهاي شهر قزوين افزايش مي يابد که براي ساماندهي زباله ‌ها به خصوص پسماند خشک بيش از5/2 تن کيسه‌ هاي بزرگ زباله در ميان هيئت ‌هاي مذهبي توزيع شد.
وي اعلام کرد: از مسئولان هيئت ها و شهروندان خواستاريم با قراردادن زباله ها در مخازن و مکان هاي مخصوص جمع آوري زباله و خودداري از رها سازي آنها در سطح کوچه ‌ها، خيابان ها و جوي هاي آب ،خدمتگزاران خود در شهرداري را ياري رسانند.
منتظري افزود: برنامه‌ ريزي و پيش ‌بيني ‌هاي لازم براي تأمين تجهيزات، ماشين ‌آلات و نيروي انساني صورت گرفته است و همه پيمانکاران نظافت و رفت و روب وظيفه دارند در اسرع وقت نسبت به پاکسازي معابر، انهار و تخليه مداوم مخازن پيرامون اماکن برگزاري مراسم سوگواري سالار شهيدان اقدام کنند.
وي يادآور شد: از همه عزاداران حسيني تقاضا داريم نسبت به رعايت نظافت در معابر توجه داشته باشند و شهرداري را در ارائه‌ خدمت بهتر و ارزنده‌ تر به شهروندان ياري کنند و اين مهم به‌ صورت كامل محقق نخواهد شد مگر با مشاركت تمام شهروندان، لذا از تمام شهروندان و مديران هيئت‌هاي عزاداري امام حسين(ع) استدعا دارد سازمان مديريت پسماند شهرداري را از اين حيث ياري کنند.
منتظري بيان کرد: در اين ايام عمليات جمع اوري پسماند ها و به خصوص ظروف يکبار مصرب در هر سه مرحله قبل ،حين و بعد از مراسم سوگواري در مسير حرکت هيات ها اجرا مي شود.
وي در پايان اعلام کرد: سامانه 137 و شماره تلفن‌هاي 3327565 و 333245070 آماده دريافت پيام‌ها و درخواست‌هاي شهروندان در اين خصوص است.
پايان پيام
 
 

تصاویر مرتبط