شنبه ۱۳۹۴/۰۸/۰۲

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين تشريح کرد؛

تشريح اقدامات سازمان پسماند شهرداري قزوين در ايام دهه اول محرم

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين اقدامات صورت گرفته براي استقبال از ماه محرم و اجراي برنامه‌هاي ويژه جهت نظافت و پاکسازي فضاي شهر در اين ايام را تشريح کرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري با اشاره به اين که همه ما بايد در پاسداشت خون اباعبدالله الحسين (ع) و شهداي کربلا سهيم باشيم،افزود: سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين به منظور پاسداشت اين ماه عزيز و با هدف تعظيم و تکريم شعائر اسلامي با محوريت عاشوراي حسيني، با هماهنگي و برنامه ريزي هاي صورت گرفته و برگزاري جلسات مختلف  با پيمانکاران خدمات شهري مرتبط، به استقبال اين ماه رفت و از آغاز ماه محرم تا پايان مراسم شام غريبان برنامه هاي ويژه اي را جهت نظافت و پاکسازي فضاي شهر به اجرا گذاشت.

اين مسئول خاطر‌نشان كرد‌: علاوه بر اقدامات انجام شده قبل از فرارسيدن ماه محرم و همچنين در روزها و شب‌هاي عزاداري‌ در دهه اول محرم، تمهيدات ويژه‌اي براي روزهاي تاسوعا و عاشورا در نظر گرفته شد كه مي‌توان به آماده‌باش همه نيروهاي اجرايي،ستادي، خودرو ها و همچنين آماده سازي تجهيزات مورد نياز جهت پاكسازي و نظافت ضربتي شهر در سه مرحله قبل هنگام و بعد از پايان مراسم  اشاره کرد.

وي در ادامه تصريح کرد: امسال اقدامات ويژه اي براي تنظيف شهر برنامه ريزي شد تا به صورت  شبانه روز خدمات دهي صورت گيرد و تمامي برنامه هاي تدوين شده با تلاش مجموعه سازمان و پاکبانان  و مشارکت همه شهروندان به شکلي مناسب به اجرا درآمد.

وي افزود: هر ساله با شروع ماه‌هاي محرم و صفر بسياري از  شهروندان براي برآوردن حاجات خود در اين ايام اقدام به توزيع نذورات در ميان مردم مي‌کنند،گرچه امسال با برنامه هاي فرهنگي و آموزشي ارائه شده شاهد حجم کمتري از ظروف يکبار مصرف رها شده در معابر بوديم ولي  متاسفانه بازهم  تخليه اين ظروف از سوي برخي از شهروندان در سطح شهر سيماي اکثر خيابان‌ها و معابر را برهم زد.

اين مسئول تصريح کرد:همانطور  که بارها اعلام شد ظروف يکبار مصرف پليمري از 300 تا 500 سال در محيط باقي مي مانند و دير تجزيه مي شوند لذا براي محيط زيست بسيار خطر ناک هستند با وجود اطلاع رساني گسترده‌اي که درباره عدم استفاده از ظروف يکبار مصرف پليمري در اين ايام داشتيم متاسفانه باز هم شاهد استفاده گسترده از اين ظروف در شهر بوديم که اميدواريم در مناسبت‌هاي بعدي ديگر شاهد استفاده از آن نباشيم.

منتظري در ادامه با اعلام اينکه يکي از مهمترين راهکارهاي کاهش حجم ظروف يکبار مصرف تخليه شده در  شهر در اين ايام، فرهنگ سازي، آموزش و نهادينه شدن فرهنگ عاشورايي در ميان شهروندان است، اظهار کرد:جهت ترويج فرهنگ تخليه زباله و ظروف يکبار مصرف در مخازن در ايام محرم و ديگر مناسبت هاي مذهبي، بنرهاي آموزشي و اطلاع رساني در سرتاسر شهر به خصوص محدوده استقرار تکايا و هياتها نصب شد و از سوي ديگر اقدامات اجرايي و نمادين مطلوبي از سوي سازمان‌هاي  فرهنگي ورزشي، زيبا سازي و گروه‌هاي مردم نهاد صورت گرفت که جاي بسي اميد واريست.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين با اشاره به جمع آوري ظروف يکبار مصرف حاصل از توزيع نذورات در اين ايام اشاره و خاطر نشان کرد: براي ساماندهي و نظافت شهر در دهه اول محرم جلسات متعددي با مسئولان ايستگاه هاي ششگانه و پيمانکاران مرتبط برگزار و برنامه ريزي هاي لازم صورت گرفت و ميزان 3/5 تن کيسه مخصوص جمع آوري پسماند به هياتها و مساجد سطح شهر تحويل داده شد.

منتظري همچنين عنوان کرد: به‌منظور رفاه حال شهروندان طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، از ششم ماه محرم،مخازن  زباله ي موجود در بخش مرکزي شهر و مسير حرکت هياتهاي مذهبي و دسته هاي عزاداري در چند مرحله و بر حسب ضرورت تخليه شد در همين راستا 400 نفر نيروي انساني به صورت شبانه روز در سه مرحله قبل، هنگام و بعد از پايان مراسم سوگواري در سطح شهر به ارائه خدمات پرداختند.

وي اضافه کرد: 2 تن کيسه زباله نيز علاوه بر 3/5 تن کيسه تحويلي به هياتها، توسط سازمان مورد استفاده قرار گرفت و در نهايت از شب ششم محرم تا پايان مراسم شام غريبان 3300 کيسه، ظروف يکبار مصرف حدود 120 تن از مخازن تعبيه شده و سطح معابر جمع آوري شد که اين ميزان بغير از 270 تن زباله روزانه بود.

وي تصريح کرد: در همين راستا تعداد 7دستگاه خودرو پرس،3 دستگاه خودرو واتر جت، 6 دستگاه خودرو مخزن شوي مکانيزه، 5 دستگاه تانکر آب ، 5 دستگاه خودرو جاروب مکانيزه ،21 دستگاه خاور و ... جهت برگزاري هر چه باشکوه تر مراسم و تنظيف شهر بکارگيري شدند.

اين مسئول طرح ساماندهي و تحويل کيسه زباله به دست فروشان و تکايا و برخورد با سد معبر را از ديگر برنامه هاي تدوين شده سازمان دانست و افزود: در اين ايام با مشارکت نيروي انتظامي و به منظور جلوگيري از سد معبر  و تخليه زباله توسط دست فروشان، اين طرح در مسير حرکت دسته هاي عزاداري و هياتها اجرا شد.

منتظري اضافه کرد: در اين راستا مخازن زباله ،پلاستيک‌هاي مخصوص جمع‌آوري زباله، و پايه‌هاي سيار نگهدارنده کيسه زباله براي جمع‌آوري پسماندها در ميان هيات‌هاي مذهبي توزيع شد و تا پايان دهه نخست محرم نيز ادامه داشت.

منتظري در پايان، از اينکه  شهروندان در اين ايام  جهت حفظ نظافت و پاکي شهر همکاري لازم را با نيروهاي خدماتي سازمان داشتند تقدير و از سازمانهاي فرهنگي ورزشي، زيباسازي وگروه هاي مردم نهاد رفتگران طبيعت ،پيام آوران پاکي و..... جهت ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست و فضاي شهري و حضور سازمان آتش نشاني ،نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي تشکر و قدر داني کرد. 

پايان پيام

 

 

تصاویر مرتبط