شنبه ۱۳۹۴/۰۸/۲۳

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

کمپوست‌سازي روش مناسب دفع زباله در قزوين است

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: روش کمپوست سازي به عنوان روش مناسب دفع زباله توصيه مي‌شود و ساخت نيروگاه زباله سوز براي پسماند شهري در اولويت‌هاي بعدي مي‌تواند به عنوان گزينه مورد توجه باشد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: با توجه به اينکه 95 درصد مواد غذايي از خاک نشات مي‌گيرد، کمپوست توليدي مي‌تواند به عنوان يک ماده اصلاح کننده بافت خاک و به علت دارا بودن عناصر کلسيم و منيزيم  براي رونق کشاورزي در استان بسيار مورد توجه است.

وي افزود: همچنين کمپوست، کود آلي جايگزين بسيار مطلوبي براي جايگزيني کودهاي شيميايي است چراکه مطالعات نشان داده است استفاده از کود کمپوست مقاومت گياهان به تنش خشکي را افزايش مي‌دهد و اين موضوع در کشور ما که با مشکل کمبود منابع آب مواجه هستيم بسيار با اهميت است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطرنشان کرد: پردازش حرارتي پسماند (گازسازي و زباله‌سوزي) تکنولوژي بسيار جديدي است به طوري که تعداد بسيار محدودي از آن در کل دنيا به مرحله بهره‌برداري رسيده است و عمده اين کشورها جزء کشورهاي صادر‌کننده اين نوع تجهيزات هستند.

منتظري اضافه کرد: اين تکنولوژي به علت اينکه به تازگي براي پردازش حرارتي زباله مورد استفاده قرار گرفته است مراحل سعي و خطا را سپري مي‌کند و هنوز به مرحله ثبات عملکرد نرسيده است.

وي ادامه داد: در کنار آلاينده‌هاي توليدي در اين روش (‌دي‌‌اکسين و فوران و ساير آلاينده‌هاي هوا) که برخي از آن‌ها در دسته A مواد سراطان‌زا هستند مسئله مصرف آب نيز در روش سوزاندن زباله مطرح است زيرا حجم بسيار زيادي آب در اين روش براي استفاده در ديگ بخار مورد نياز مي‌باشد و بخار توليدي در نهايت جهت توليد برق وارد توربين‌ها و ژنراتورها مي‌شود.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين با اشاره به کمبود آب در کشور به خصوص شهر قزوين و نياز آب بسيار در اجراي اين روش اظهار کرد: با توجه به اينکه در استان قزوين با مشکل کمبود منابع آب مواجه هستيم و اثرات ناشي از کمبود آب در استان خشک شدن برخي از باغات را در پي داشته است و در آينده مشکل کمبود آب نمود بيشتري خواهد يافت بهتر است صنايع و تکنولوژي‌هايي انتخاب شود که وابستگي کمتري به منابع آبي داشته باشد.

وي اضافه کرد: در روش پردازش حرارتي پسماند همچنين پسابي توليد مي‌شود (توليدي از اسکرابر شوينده گاز و تجهيزات خنک کننده گاز خروجي) که حاوي مواد معلق و محلول مانند استيک اسيد، سولفور و فنل است که رها سازي اين پساب در محيط خود معضلات زيست محيطي فراواني در پي دارد.

منتظري يادآور شد: در کنار اين‌ها مي‌توان به هزينه سرمايه‌گذاري، بهره‌برداري و نگهداري بسيار بالاي نيروگاه‌هاي زباله سوز اشاره کرد که در مقايسه با روش‌هاي کمپوست سازي و دفن بهداشتي بسيار بالاتر است، در برخي موارد جهت کم کردن آثار زيست محيطي مانند کاهش گازهاي سمي و تصفيه پساب نياز به تجهيزات تکميلي ديگري نيز هست که اين موارد هزينه‌هاي سربار در نگهداري از تجهيزات را به همراه خواهد داشت.

اين مسئول در پايان خاطرنشان کرد: بنا بر علل گفته شده روش کمپوست سازي به عنوان روش مناسب دفع زباله توصيه مي‌شود و ساخت نيروگاه زباله‌سوز براي پسماند شهري در اولويت‌هاي بعدي مي‌تواند به عنوان گزينه مورد توجه باشد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط