دوشنبه ۱۳۹۴/۰۹/۰۹

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

مخازن تفکيک پسماند خشک در معابر شهر قزوين نصب شد

مجتبي منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت:به منظور ارتقاء فرهنگ تفکيک از مبدا و افزايش سطح مشارکت شهروندان در امر جداسازي پسماند خشک از تر مخازن تفکيک پسماند خشک به صورت پايلوت در برخي معابر شهر نصب شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: اکنون در شهر قزوين روزانه 260 تا 270 تن زباله توليد مي‌شود که 40 تن آن قابليت تفکيک از مبدا  دارد  و از اين ميزان نيز 15 درصد قابليت تفکيک دارد و بقيه نيز به نوعي غيرقابل تفکيک است.
وي افزود: روزانه 11 تن مواد خشک قابل بازيافت در شهر جمع‌آوري مي‌شود که از اين ميزان 53 درصد در مبدا و از طريق مراجعه به منازل دريافت مي‌شود.
وي اظهار کرد: شهروندان بايد با توسعه پايدار آشنا شوند و بتوانند آن را درک کنند و اين يکي از مهمترين حقوق شهروندان است که بايد به صورت کاملاً علمي و هدفمند آموزش داده شوند. فرهنگ‌سازي و ارتقاي فرهنگ، فرآيندي تدريجي است و اين گونه نيست که بتوان به يک باره يک عادت غلط و نادرست را اصلاح کرد.
وي عنوان کرد: يکي از مهمترين حوزه‌هايي که شهرداري‌ها مي‌توانند از طريق آن کمک شاياني به حفاظت از محيط زيست کنند، انجام طرح‌هاي پژوهشي- آموزشي براي کاهش ورود پسماند‌ها به خصوص مواد قابل بازيافت نظير پلاستيک و شيشه به محيط زيست است.
وي اضافه کرد: در همين راستا سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين برنامه‌ريزي گسترده‌اي را براي ارتقاء فرهنگ تفکيک از مبدا انجام داده که از جمله آنها، طرح جانمايي و نصب مخازن تفکيک پسماند خشک در معابر سطح شهر است.
وي افزود: اين طرح در قالب برنامه‌اي علمي و همراه با رويکرد پژوهشي و با هدف ارتقاي فرهنگ زيست‌محيطي و تفکيک از مبداء انجام شده است.
وي دستاوردهاي اجراي اين طرح را افزايش ميزان آگاهي‌هاي زيست محيطي براي افزايش ميزان تفکيک پسماند در مبدا، ارائه راهکارهاي بهبود مديريت بازيافت در شهر و  کاهش هزينه‌هاي خدمات شهري و حفظ منابع و سرمايه‌هاي ملي و توسعه صنعت بازيافت در شهر ذکر کرد.
منتظري هدف از اجراي اين طرح را حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از انتشار آلودگي ‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: جلوگيري از هدررفت سرمايه‌هاي ملي و منابع طبيعي، کاهش حجم زباله ‌هاي شهري، اشتغال زايي و ارتقاي سطح فرهنگ عمومي شهروندان در زمينه مواد زائد از ديگر اهداف اجراي اين طرح است.
وي ادامه داد: اشاعه فرهنگ جداسازي پسماندها در تمام سطوح به ويژه مراکز آموزشي و مدارس بسيار مهم و ضروري است زيرا آموزش و فرهنگ‌سازي در زمينه پسماند با هدف تغيير باورهاي غلط و متداول در ميان اقشار مختلف مردم انجام مي ‌گيرد.
منتظري تصريح کرد: مخازن مذکور با طراحي و رنگ‌هاي مشخص به صورت پايلوت در معابر شهر تعبيه شده اند تا شهروندان بتوانند به راحتي پسماند خشک جداسازي شده را در هر زمان به اين مخازن منتقل کنند.
وي اظهار کرد: در سطح شهر 25مخزن  تفکيک زباله از مبدا نصب شده که در صورت مشارکت و بهره‌برداري مناسب شهروندان در ادامه به تدريج در تمام نقاط شهر نصب خواهد شد.
منتظري، اطلاع‌ رساني و اجراي برنامه هاي آموزشي و همچنين نصب بنر در معابر و ميادين اصلي شهر، توزيع  مخازن و سطل هاي مخصوص پسماندهاي خشک به منازل، ادارات و مدارس، نصب مخازن ثابت مخصوص زباله‌ هاي خشک در سطح شهر و ارائه‌ کد اشتراک به شهروندان براي شناسايي را از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده توسط سازمان مديريت پسماند  عنوان کرد.
وي ايجاد فرصت‌هاي شغلي و کاهش ورود پسماند به مکان‌هاي دفن را ديگر دستاوردهاي پيش‌بيني شده در مورد اين طرح عنوان کرد و افزود: اين طرح قدمي مثبت براي دستيابي به توسعه پايدار و مديريت پسماندهاي شهر است.

اين مسئول در پايان ضمن درخواست همکاري از شهروندان بعنوان کليدي‌ترين عنصر در اجراي بهينه طرح تفکيک از مبدأ، جداسازي زباله تر و خشک  را يک از اصلي ترين حلقه هاي زنجيره بازيافت و بهره برداري از زباله عنوان کرد.

تصاویر مرتبط