شنبه ۱۳۹۴/۰۹/۱۴

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

رضايت 80 درصدي شهروندان از اجراي طرح طعمه‌گذاري موش‌هاي شهري

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در نظر سنجي صورت گرفته براي ارزيابي طرح طعمه‌گذاري برخي انهار شهر در مجموع 102 فرم توزيع شده، 80درصد شهروندان از اقدامات انجام شده اين سازمان درباره كنترل جمعيت موش‌ها ابراز رضايت داشتند.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: سازمان مديريت پسماند در مهرماه سال جاري طرح پايلوت طعمه گذاري جهت کنترل جمعيت موش ها را به عنوان بخشي از مديريت کنترل جمعيت جوندگان به انجام رساند.
 وي بيان کرد: در اين طرح جوي‌هاي خيابان‌هاي طالقاني، مولوي و منتظري که بيشترين وفور موش‌ها را داشتند به عنوان  محله هدف انتخاب شدند.
منتظري افزود: در پايان اين طرح جهت ارزيابي ابعاد مختلف موضوع پرسش نامه‌هايي طراحي و در اختيار کسبه اين خيابان‌ها قرار گرفت و در اين برنامه كه در مجموع 102 نفر مورد نظر سنجي قرار گرفتند، موضوعاتي از قبيل عملکرد سازمان مديريت پسماند و موثر بودن سم مورد استفاده و همچنين نقش شهروندان در کاهش جمعيت موش‌هاي شهري مورد ارزيابي قرار گرفت.
اين مسوول گفت: نتايج نشان داد 80 درصد از نظرسنجي شوندگان از اقدامات انجام شده سازمان مديريت پسماند  درباره كنترل جمعيت موش‌ها ابراز رضايت دارند و همچنين 70درصد از اين افراد نيز اعلام كرده‌اند كه جمعيت موش‌ها پس از طعمه‌گذاري كاهش قابل توجهي داشته است.
منظري افزود: در اين نظر سنجي 75درصد افراد عدم تخليه زباله در جوي‌ها و معابر را بهترين راهكار جهت كنترل جمعيت موش‌ها دانسته‌اند.
 وي ادامه داد: نتايج اين نظرسنجي در مجموع  نشان مي‌دهد كه اكثر افراد از نقش خود و ساير شهروندان در كنترل جمعيت موش‌ها از طريق عدم تخليه زباله در جوي‌ها و معابر و همچنين قرار دادن به موقع آن در مخازن زباله در کاهش جمعيت موشها اطلاع دارند.
اين مسوول افزود: بنابراين سازمان مديريت پسماند قصد دارد در برنامه آتي خود طرح هايي در جهت تبديل آموزش به رفتار و تغيير عملکرد را جهت کاهش پايدار جمعيت موش‌هاي شهري انجام دهد.

منتظري مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين نيز  با بيان اينکه شهرها همواره به دليل تمرکز محيطي کانون هجوم مخاطرات زيست محيطي مي‌باشند و اين مسئله به خصوص در شهرهاي کشورهاي درحال توسعه، نمود بيشتري مي‌يابد، تصريح کرد: به دنبال اثرات منفي حاصل از رشد و توسعه بي‌برنامه بر روي محيط زيست، توجه به ارزيابي اثرات زيست محيطي در طرح هاي شهري از ضروريات به حساب مي آيد.

وي تصريح کرد: طرح هاي جامع شهري داراي آثار و پيامدهايي هستند که معمولا ازحيطه زندگي يک نسل فراتر رفته و سال‌هاي متمادي نقش حساس خود را درزندگي ساکنان يک شهر ايفا مي‌کنند از اين رو برخورد شايسته آن است که تلاش کافي در جهت از بين بردن اثرات منفي و نقاط ضعف اين طرح ها به عمل آيد تا بتوانند به صورت ابزارهاي مناسبي جهت تحول و اصلاح وضعيت شهرها درآيند.

وي افزود:  لذا از اين رو طرح طعمه‌گذاري انهار شهر با سم  ضد انعقاد خون دي فتيالون ميني واکس مورد ارزيابي قرارگرفت که نتايج حاصل از اين ارزيابي نشان مي‌دهد به ميزان 80 درصد رضايتمندي شهروندي در طرح مذکور تحقق يافته است، از اين رو شهروندان مي‌توانند در صورت اطلاع از کلوني موش ها و يا مشاهده موش‌هاي شهري در جوي ها و معابر شهر موضوع را به طور کتبي به سازمان اعلام کنند تا طعمه گذاري در محل مورد نظر صورت گيرد.

در اين نظرسنجي شير خورشيدي يکي از کسبه خيابان مولوي اظهار کرد:موش‌هاي بسيار زياد با جثه درشت در زير زمين فروشگاه تردد داشتند و به اکثر اقلام موجود خسارت وارد مي کردند به طوري که مجبور به تخليه زير زمين شديم ولي با اجراي اين طرح ديگر موشي مشاهده نکرديم.

در همين راستا چيت ساز يکي ديگر از کسبه خيابان منتظري نيز با تشکر از عوامل سازمان، اجراي طرح مقابله با موش هاي شهري  را  در سطح اين خيابان بسيار با ارزش و حائز اهميت دانست و خاطر نشان کرد: موش‌ها در زمان بارندگي از کانال‌هاي سر پوشيده خارج و به داخل مغازه‌ها هجوم مي‌آوردند که با طعمه‌گذاري انهار اين خيابان ديگر موشي مشاهده نشده است.

تصاویر مرتبط