دوشنبه ۱۳۹۴/۱۰/۲۱

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

استفاده از کارآمدترين روش براي تصفيه شيرابه در مجتمع محمد آباد قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در مجتمع محمد آباد از يک روش ساده ولي کارامد براي تصفيه شيرابه استفاده مي‌شود که نتيجه تحقيقات،اين روش را تاييد کرده است و هم اکنون در بسياري از کشورها مورد استفاده قرار مي گيرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري با بيان اينکه در مجموعه پردازش و دفن محمدآباد روزانه بين 450 تا 470 تن زباله وارد مجموعه مي‌شود، افزود: بخشي از آن کمپوست و بازيافت و مابقي وارد لندفيل بهداشتي مي‌شود که شيرابه توليدي از اين زباله توسط شبکه جمع آوري شيرابه وارد دو استخر تبخيري مي‌شود.

 

وي بيان کرد: در اين محل دفن از يک روش ساده ولي کارآمد براي تصفيه شيرابه استفاده مي‌شود که نتيجه تحقيقات اين روش را تاييد کرده و هم اکنون در بسياري از کشورها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: در اين روش (روش لندفيل‌هاي بيو راکتور) شيرابه جمع آوري شده در استخرهايي جمع‌آوري وارد مي‌شوند، با توجه به اينکه ميزان بالايي از آلودگي متعلق به مواد معلق موجود در شيرابه است در اثر حالت سکون موجود در استخر ميزان بالايي از آن ته نشين مي گردد و بار آلودگي شيرابه را تا حدود زيادي کاهش مي دهد و به علت فرايند تبخيرحجم شيرابه نيز تا حدود زيادي کم مي شود، اين شيرابه ها  بعد از انجام عمل هوادهي به محل دفن برگردانده مي شود.

اين مسئول ادامه داد: عمل باز چرخش شيرابه علاوه بر مديريت شيرابه زمان تثبيت محل دفن و نياز به مراقبت هاي پس از دفن  را نيز کاهش مي دهد به اين ترتيب شيرابه که مي تواند به شدت آب هاي زير زميني را آلوده کند مديريت و تصفيه مي شود.

وي اضافه کرد: امروزه دفن بهداشتي به عمليات مهندسي مورد استفاده براي به حداقل رساندن اثرات زيست محيطي و بهداشتي دفع پسماند شهري اطلاق مي شود و برخي از ويژگي‌هاي محل دفن بهداشتي شامل پوشش خاکي روزانه، ايجاد لايه نفوذ ناپذير در کف محل دفن جهت جلوگيري از نشت شيرابه و آلودگي آبهاي زير زميني، سيستم جمع آوري شيرابه، استفاده از لايه شني جهت کنترل گاز متان مي‌باشد که محل دفن (لندفيل) مجتمع محمد آباد قزوين نيز کاملا با اين شرايط منطبق است.

منتظري در ادامه اظهار کرد: ساليانه 1/3 ميليارد تن زباله در جهان توليد مي‌شود که از اين ميزان 95 درصد در لندفيل ها  دفن مي شوند و محل هاي دفن، تسهيلات فيزيکي مورد استفاده براي دفع مواد باقيمانده حاصل از زباله در زمين مي باشد.

وي با اشاره به اينکه حين و بعد از فرايند دفن پسماند شيرابه توليد مي شود،  خاطر نشان کرد: محل دفن پسماند را مي توان به عنوان يک راکتور بيوشيميايي در نظرگرفت که پسماند و آب به عنوان ورودي‌ها و گاز و شيرابه به عنوان خروجيهاي اصلي آن مي باشند و در اغلب محل هاي دفن پسماند شيرابه از مايعات ورودي به محل دفن مثل رواناب هاي سطحي، نزولات جوي، آبهاي زير زميني و همچنين خود پسماند نشات مي گيرد.

وي با بيان اينکه روش هاي مختلفي جهت تصفيه شيرابه وجود دارد اظهار کرد: روش‌هاي مختلفي براي تصفيه شيرابه در جهان مورد بررسي قرار گرفته اند مانند روش نانو فيلتر ها ،ازن زني، راکتورهاي بيهوازي و انواع روشهاي اکسيداسيون و... که نياز به هزينه هاي سرمايه گذاري و بهره برداري بسيار زيادي دارند.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط