شنبه ۱۳۹۴/۱۲/۰۸

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

مرکز نگهداري از حيوانات ناقل شهرداري قزوين به بهره برداري رسيد

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در راستاي تأمين آسايش و سلامت شهروندان، کمپ نگهداري حيوانات ناقل درمجتمع محمدآباد قزوين راه‌اندازي و طرح زنده‌گيري سگ‌هاي فاقد سرپرست آ غاز شده است.

منتظري افزود: با توجه به اين که يکي از مشکلات مهم بهداشتي و اجتماعي در بسياري از شهرها و روستاهاي کشور وجود سگ‌هاي بي‌سرپرست مي‌باشد و با توجه به اينکه سگ‌ها يکي از مهمترين عوامل ايجاد کننده بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين طرح اتلاف با سلاح گرم را از خردادماه سال جاري لغو و  کمپ نگهداري از سگ هاي بلا صاحب را افتتاح کرد و از اين پس جهت کنترل جمعيت اين حيوانات، شيوه زنده‌گيري و عقيم سازي را در سطح استان به اجرا خواهد گذاشت.

وي تصريح کرد: بر اساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداري‌ها، جلوگيري از شيوع امراض ساريه انساني و حيواني و جمع‌آوري حيوانات بدون صاحب و دفع حيوانات مريض و مزاحم جزو وظايف شهرداري‌ها است. سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين نيز به دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعيت سگهاي بلاصاحب از سوي سازمان شهرداريهاي کشور، با منسوخ کردن روش‌هاي کنترلي قبلي، با تعيين و آماده‌سازي محل نگهداري سگ‌هاي بلا صاحب، اقدام به زنده‌گيري و عقيم سازي اين حيوانات در سطح شهر خواهد کرد.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطر نشان کرد: در اين خصوص در مرحله نخست آموزش و اطلاع رساني به شهروندان به جهت حمايت از سگ‌هاي بلا صاحب از طريق اجراي يک کمپين تبليغاتي در سطح شهر انجام گرفت، در اين مرحله سعي شد در قالب آموزش، از صاحبان سگ‌ها خواسته شود از رهاسازي سگ‌هاي خود بپرهيزند و حمايت از اين حيوانات را ادامه دهند.

وي افزود: در مرحله بعد، افراد کارآزموده بخش خصوصي و همچنين کارکنان آموزش ديده سازمان در واحد زنده‌گيري به وسيله سلاح‌هاي بيهوشي و تور زنده‌گيري عمليات جمع آوري سگ‌هاي بلا صاحب را انجام مي‌دهند.

منتظري ادامه داد: در ادامه جهت نگهداري و مراقبت، اين سگ‌ها به کمپ نگهداري از سگ‌هاي بلا صاحب "کمپ حامي" که توسط سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در مجموعه محمدآباد در کيلومتر 28 جاده قزوين بوئين زهرا تأسيس شده است منتقل مي‌شوند.

وي افزود: مساحت اين مرکز 2 هزار متر مربع بوده و داراي ساختمان اداري و عقيم سازي به مساحت 100 متر مربع مي‌باشد، همچنين اين مرکز داراي واحدهاي زنده‌گيري سگ‌هاي بلاصاحب، انگل زدايي، واکسيناسيون، مرکز جراحي و اتاق ريکاوري و نقاهت پس از جراحي و پلاک‌گذاري مي‌باشد.

اين مقام مسئول اضافه کرد: پس از عقيم سازي به مدت 3 روز سگ‌ها مرحله نقاهت خود را در سالن گرم (دوران نقاهت) مرکز سپري کرده و پس از آن وارد محوطه حصاربندي شده مي‌گردند. در اين مرحله کار آموزش به سگ‌ها توسط افراد متخصص شروع مي‌شود و پس از شناسنامه دار کردن در صورت وجود افراد متقاضي با اخذ تعهد نامه در خصوص نگهداري و مراقبت از سگ‌ها کار تحويل به اين افراد  صورت مي‌گيرد، در غير اين صورت با انجام تدابير ويژه و نصب پلاک، سگ‌ها رهاسازي خواهند شد به اين ترتيب سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين پيشرو در اجراي دستورالعمل بوده و اتلاف به روش سلاح گرم را براي هميشه کنار گذاشته است.

وي معتقد است، راه‌اندازي اين مرکز از ازدياد حيوانات ولگرد در سطح شهر جلوگيري مي‌کند، زيرا کشتار اين حيوانات مخاطرات اجتماعي، بهداشتي و محيط زيستي در پي دارد.

 منتظري در پايان خاطر نشان کرد: در اين مجموعه هيچ سگي خريد و فروش نمي شود و سگها تحت شرايط ويژه اي به اشخاص ، کارگاهها، کارخانجات و .... جهت نگهباني واگذار خواهند شد ودر غير اينصورت با هماهنگي اداره کل حفاظت محيط زيست و دامپزشکي استان اقدام به رها سازي صورت مي گيرد .

 

تصاویر مرتبط