شنبه ۱۳۹۵/۰۱/۲۱

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

پروژه تفکيک زباله از مبدا از شاخص‌ترين پروژه‌هاي سازمان پسماند شهرداري قزوين

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت:يکي از شاخص ترين پروژه هاي سازمان مديريت پسماند در سال 95 ارتقاء عملکرد در حوزه تفکيک در مبدا از طريق مشارکت و سرمايه گذاري شهرداري با بخش خصوصي است.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري با اشاره به تصويب کليات طرح سرمايه گذاري مشترک در حوزه تفکيک در مبدا در سال گذشته افزود: آمارها نشان مي‌دهد در سال‌94، روند مثبتي را در اجراي طرح تفكيك داشته‌ايم و هدف مديريت شهري از اجراي شيوه نوين طرح تفکيک در مبداء، افزايش پسماند خشک قابل بازيافت جدا سازي شده  تا 12 درصد در برنامه اي 5 ساله مي‌باشد که دستيابي به اين ميزان بدون شک پيشرفت و موفقيت جديدي در اين حوزه در سطح کشور مي باشد.

 وي با اشاره به مخاطرات زيست محيطي و بهداشتي زباله افزود: زباله مي تواند منبع مهمي براي آلودگي آب، خاك و هوا باشد، شيرابه توليدي از زباله عامل بلقوه‌اي براي  آلودگي منابع آب زير زميني و خاك است، همچنين گاز توليدي از زباله ( متان و دي اكسيد كربن) مي‌توانند باعث تخريب لايه ازن شوند كه نتيجه آن دگرگوني در فصول مي‌باشد.

اين مسئول اظهار کرد: يكي از مهمترين اقدامات براي کاهش اين آثار  جداسازي زباله هاي قابل بازيافت از ساير زباله ها يعني  اجراي طرح تفکيک از مبدا است.

منتظري با  اشاره به اينکه  بهترين محل براي جداسازي مواد قابل بازيافت مبادي يعني در خانه مي‌باشد اضافه کرد: موادي مانند شيشه، انواع پلاستيك، انواع فلزات، كاغذ و مقوا قابل بازيافت هستند که با تفكيك اين اقلام از دفن آنها و در نتيجه آلودگي هوا، خاك و آب  جلوگيري مي‌شود و اجراي طرح تفكيك از مبداء علاوه بر حفظ محيط زيست منجر به سلامت كالاهاي توليد شده از مواد بازيافتي مي شود.

وي در ادامه به اقدامات انجام شده شامل آموزش مستقيم(چهره به چهره)،برگزاري کارگاههاي آموزشي، نصب بنر آموزشي در سطح شهر، توزيع کتاب هايي با مفهوم مديريت پسماند و بسته هاي آموزشي، تشويقي شامل لوازم التحرير، بروشور و سي دي هاي اطلاع رساني و آموزشي و نيز توزيع مخازن ويژه پسماند خشک به تمامي واحد هاي مسکوني ،تجاري،آموزشي و...اشاره کرد.

وي افزود: ميزان تفکيک پسماند خشک در 2 سال گذشته تاکنون از حدود يک درصد به 5/4 درصد رسيده است که افق اين طرح در برنامه 5 ساله رسيدن به ميزان 12 درصد مي باشد که تنها با مشارکت همه جانبه شهروندان تحقق خواهد يافت.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط