یکشنبه ۱۳۹۵/۰۴/۰۶

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

دفن بهداشتي زباله‌ها در مجتمع محمدآباد قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در مجتمع بازيافت،پردازش و دفن مهندسي –بهداشتي محمد آباد زباله بدون هيچ گونه تاثير زيست محيطي و به شيوه کاملا بهداشتي دفن مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: روزانه حدود 500 تن زباله شهر قزوين و چند شهر ديگر استان به مجتمع پردازش پسماند محمد آباد  منتقل مي‌شود، بعد از پردازش زباله و جدا سازي مواد قابل بازيافت و همچنين مواد آلي داراي قابليت توليد کود کمپوست، مواد انتهاي خطوط پردازش که اصطلاحا مواد ريجکت يا دفني خوانده مي‌شوند به محل دفن يا لندفيل منتقل مي‌شوند.

وي تاکيد کرد: در اين محل که يکي از مدرن‌ترين محل‌هاي دفن زباله در کشور است تدابير ويژه و مهندسي براي جلوگيري از آلودگي‌هاي زيست محيطي به ويژه آلودگي آب‌هاي زير زميني انديشيده شده است که از آن جمله مي‌توان به وجود شبکه عايق جي سي ال و ژئو تکستايل و شبکه جمع آوري شيرابه در کف اين لندفيل اشاره کرد که مانع حرکت عمودي و افقي شيرابه مي‎گردد.

وي اضافه کرد: شبکه جمع آوري شيرابه که با شيب بندي مناسب کارگذاري شده است نيز شيرابه حاصل را به استخرهاي تبخير شيرابه هدايت مي کند.

منتظري ادامه داد: در اين استخرها پس از انجام واکنش هاي فيزيکي و شيميايي و کاهش بار ميکروبي و بار آلودگي  شيرابه بر اساس طراحي خاص به محل دفن برگردانده مي شود و اين روش که اصطلاخا روش دفن بيو راکتور خوانده مي شود يکي از بهترين روش‌هاي شناخته شده دفن زباله در جهان است.

وي تصريح کرد: در انتهاي هر روز کاري براي جلوگيري از پراکنده شدن زباله و همچنين ممانعت از زاد و ولد ناقلين بيماري‌زا، زباله دفن شده با خاک پوششي مناسب پوشانده مي‌شود و بدين ترتيب زباله بدون هيچ گونه تاثير زيست محيطي و به شيوه کاملا بهداشتي دفن مي‌شود.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط