یکشنبه ۱۳۹۵/۰۴/۱۳

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

کاهش 65 درصدي تخلفات ساختماني در قزوين نسبت به سال گذشته

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: با مديريت و ساماندهي پسماندهاي عمراني و ساختماني در شهر و اطلاع رساني هاي لازم به شهروندان، كاهش 65 درصدي تخلفات در اين زمينه را در سال 95 شاهد هستيم.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: اکنون در شهر قزوين روزانه بيش از هزار تن انواع خاك و نخاله و پسماندهاي ساختماني و عمراني توليد مي‌شود ، كه از اين ميزان حدود 40درصد مربوط به خاكبرداري ،گودبرداري و ساخت و سازها و احداث بنا و  30درصد مربوط به بخش تخريب و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري، حدود 15 درصد مربوط به بخش فعاليت‌هاي عمراني شهري و تاسيسات زيربناي و 15 درصد نيز مربوط به بخش تعميرات جزيي اماكن و ساختمان‌ها است.

وي در ادامه به نحوه برخورد با متخلفان تخليه غيرمجاز پسماندهاي عمراني و ساختماني طبق قانون مديريت پسماند اشاره و تصريح کرد: همانگونه كه ذكر شد يكي از وظايف اصلي سازمان شناسايي متخلفان موضوع ماده 16 قانون مديريت پسماند و كساني است كه به هر نحوي اقدام به تخليه خاك و نخاله در محل‌هاي غيرمجاز مي‌کنند، است. وي افزود: در سال‌هاي اخير و با مديريت و نظارت مستمر عوامل اجرايي سازمان در اين بخش به ميزان بسيار زيادي از حجم اين گونه تخلفات كاسته شده و به نحوي كه در يايان سال گذشته تخلفات  عمده‌اي در اين زمينه وجود نداشته تنها تعداد 174 مورد تخلف هاي جزيي در اين زمينه ثبت شده كه اغلب آن‌ها در رابطه با افرادي بوده كه به صورت موردي اقدام به توليد و انتقال و دفع خاك و نخاله ساختماني کردند.

منتظري ادامه داد:يا بر اساس تعميرات جزيي و كوچك ساختماني خود توليد مقادير كمي ضايعات داشته‌اند و گاه به دليل بي اطلاعي از روند قانوني كار مركتب تخلف تخليه غيرمجاز خاك و نخاله در محيط محدوده شهر و حريم آن شده اند كه با روند مديريت  و ساماندهي در اين بخش و اطلاع رساني هاي لازم به شهروندان همچنان شاهد كاهش همين نوع از تخلفات بوده‌ايم.

وي اضافه کرد: به طوري كه در سه ماهه اول سال تعداد تخلفات به 15 مورد رسيده است  که شاهد كاهش 65 در صدي تخلفات نسبت سه ماهه اول سال گذشته بوده ايم.

منتظري ادامه داد: براي راهبري و نظارت و ساماندهي اين حجم خاك و نخاله توليدي ،اين سازمان اقدام به صدور مجوز خاكبرداري و گودبرداري تخريب بنا و مجوز تخليه خاك در محل‌هاي مورد نياز مي کنند و در كنار آن نظارت و كنترل پيمانكاران و خودروهاي فعال در بخش حمل و نقل خاك و نخاله از سوي 6 واحد گشت سازمان و با همكاري نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي به صورت شبانه روزي اجرا مي‌شود.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين به نحوه و ميزان استفاده مجدد از پسماندهاي عمراني و ساختماني در قزوين اشاره و خاطر نشان کرد: از مجموع خاك و نخاله توليدي شهر قزوين در سال گذشته 17درصد ( چيزي بيش از 170 تن در روز ) به روش‌هاي گوناگون مجدد مورد استفاده قرار گرفته شده است بدين طريق كه بخشي از پسماندهاي ساختماني كه از نظر جنس و تركيب مرغوب مي‌باشند(مخلوط – نباتي – چاه ها و ... ) با توجه به نياز متقاضيان مورد استفاده مجدد قرار مي گيرند و براي پر كردن گودالهايي كه در زمينه هاي مسكوني – كشاورزي و باغي و ... وجود دارند و يا تسطيح زمين‌ها و يا مسطح سازي راه هاي دسترسي و يا كاربرد در زيرسازي شانه خاكي راه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

وي افزود: بخشي از نخاله‌هاي توليدي كه وارد محل‌هاي دفن مي‌شوند نيز براساس جنس و به روش دستي تفكيك و پردازش شده و مورد استفاده مجدد مانند آجر،  پلاستيك ها، فلزا آهني و ... قرار مي‌گيرند.

وي اضافه کرد: باقيمانده خاك و نخاله و پسماندهاي ساختماني و عمراني توليد شده كه قابليت استفاده مجدد را ندارد و بازيافت آن‌ها نيازمند احداث تاسيسات ويژه پردازش و بازيافت است.

منتظري بيان کرد: اکنون در شهر قزوين به محل اختصاصي دفن خاك و نخاله منتقل مي شوند كه محل آن واقع در ضلع غربي اتوبان قزوين زنجان  پايين تر از ابتداي اتوبان قزوين رشت ، نرسيده به عوارضي اتوبان زنجان مي باشد .

وي گفت: در اين محل پسماندهاي ساختماني در گودالي كه به صورت مصنوعي ايجاد شده  و به روش دره اي دفن مي‌شود و پس از پر شدن كامل گودال، لايه بالاي آن خاك نباتي مرغوب پوشش داده مي شوند تا در آينده بتوان از آن به عنوان زمين كشاورزي و يا فضاي سبز بهره برداري کرد.

اين مسوول اظهار کرد: يكي از اجزاي اصلي و مهم پسماند عادي كه در جوامع شهري توليد مي‌شود خاك و نخاله ساختماني است.

وي افزود: افزايش جمعيت و گسترش شهرها مهمترين منابع توليد اين گونه پسماندها در شهرها تخريب و احداث ساختمان‎ها ( اداري ، تجاري ، مسكوني و ... )، فعاليت‌هاي عمراني و زير بنايي شهرها و تعميرات نوسازي و بازسازي بافت‌هاي قديمي و فرسوده مي باشد.

وي ادامه داد: رشد و گسترش شهر و افزايش جمعيت شهر قزوين در سال‌هاي اخير با افزايش ساخت و سازهاي عمراني و ساختماني و مرمت بناهاي قديمي همراه بوده است كه اين امر حجم توليد پسماندهاي ساختماني و خاك و نخاله را به نحو چشم گيري افزايش داده است، در شرايطي كه ميزان توليد پسماند عادي شهر قزوين در سال 94 برابر با 290 تن در هر روز بوده است، توليد پسماند ساختماني بيش از سه برابر آن و در حدود هزار تن در روز بوده كه همين امر ضرورت مديريت و ساماندهي و مراقبت اين نوع پسماند را از مرحله توليد جمع آوري ، ذخيره سازي ، حمل و نقل ، بازيافت و دفع را دو چندان مي كند.

منتظري در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان مديريت پسماند درباره چگونگي ساماندهي پسماندهاي عمراني و ساختماني در شهر اذعان کرد: يکي از مهمترين اقدامات سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين براي مديريت اين بخش از پسماندها، تشكيل ستاد ساماندهي پسماندهاي عمراني و ساختماني بوده است اين ستاد در راستاي اجراي قانون مديريت پسماند و آيين نامه اجراي آن و نيز شيوه نامه اجرايي ساماندهي پسماندهاي ساختماني و عمراني ابلاغ شده از سوي وزارت كشورگام برمي دارد.

وي اضافه کرد: مهم ترين وظايف آن به عنوان مجري قوانين ياده شده عبارتند از صدور مجوز و نظارت بر نحوه فعاليت دفاتر خدمات پسماند ساختماني و عمراني، تشكيل پرونده و ثبت مشخصات پيمانكارانفعال در اين بخش، صدور كارت فعاليت براي ماشين آلات حفار و خودروهاي فعال در بخش پسماند ساختماني و عمراني، صدور مجوز حمل براي پيمانكاران فعال قبل از شروع هر گونه فعاليت عمراني و ساختماني، آموزش و اطلاع رساني، كنترل و نظارت مستمر بر پيمانكاران، ماشين‌آلات و خودروهاي  فعال در اين بخش در محدوده و حريم شهر، بررسي و نظارت بر مجوزهاي صادر شده، ثبت و گزارش تخلفات، شناسايي متخلفان موضوع ماده 16 قانون مديريت پسماندها ( در ارتباط با تخليه كنندگان پسماند در محيط و محلهاي غير مجاز ) و معرفي آنها به مراجع قضايي.         

 پايان پيام

تصاویر مرتبط