سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۴/۲۲

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

83درصد از پسماند شهري قزوين به صورت مكانيزه جمع‌آوري مي‌شود

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: از مجموع پسماندهاي عادي توليدي شهر 83درصد به صورت كاملاً مكانيزه و 17درصد به صورت سنتي جمع آوري مي شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: يکي از مهمترين مراحل مديريت پسماندهاي شهري مرحله جمع آوري زباله است که بايد به نحوي طراحي و اجرا شود که کمترين اثر بهداشتي و زيست محيطي و بيشترين بازدهي را داشته باشد.

وي اضافه کرد: سهم بالايي از جمع آوري زباله در شهر قزوين به صورت مکانيزه  و با  بهره گيري از كانتينرهاي ثابت و از طريق ايستگاه انتقال مياني زباله است.

وي ادامه داد: توجه به شرايط جغرافيايي و بافت و بوم شناسي منطقه قزوين، اين روش  از موثرترين و كارآمدترين روش‌هاي جمع آوري زباله بوده كه علاوه بر افزايش سرعت و كيفيت جمع آوري زباله هزينه‌ها را كاهش داده و به حفظ و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت جامعه كمك شاياني خواهد كرد.

منتظري تصريح کرد: از مجموع پسماندهاي عادي توليدي شهر 83درصد به طور کامل مكانيزه و با بهره گيري از 44 دستگاه انواع خودروي مكانيزه (کاميونهاي پرس ) جمع آوري مي شود و تنها 17درصد زباله به صورت سنتي از سطح معابر و مبادي توليد جمع آوري مي شود كه دليل آن بافت متراكم و سنتي شهر و وجود معابر و كوچه هاي باريكي است كه امكان تردد خودروهاي مكانيزه در آنها وجود ندارد و بايد به صورت دستي و سنتي جمع آوري شوند.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطر نشان کرد:براي اجراي برنامه جمع آوري مكانيزه زباله شهري، اين سازمان از تعداد 3هزار و 775 مخزن مخصوص فلزي و در انواع 120 – 240 و 770  لتيري بهره مي برد كه در سطح معابر و بافتهاي مسكوني بر اساس متدهاي علمي جانمايي و  نصب شده‎اند.

وي بيان کرد: اين مخازن به نحوي طراحي شده‌اند که حمل و تخليه آنها به سهولت انجام شود و مقاوم در برابر فرسايش و خوردگي بوده و همچنين شستشو به  سهولت انجام شود و حداقل زوايا و کنج را داشته باشد.

وي به زمان شروع عمليات جمع آوري زباله از شهر اشاره و اظهار کرد: جمع آوري زباله در قزوين به صورت شبانه بوده و از ساعت 9 آغاز و تا ساعات اوليه صبح ادامه خواهد داشت و پسماند توليدي شهر كه توسط خودروهاي مكانيزه و سنتي جمع آوري شده با انتقال به ايستگاه مياني انتقال زباله (سمي تريلر) از خودروهاي كوچك به داخل تريلرهاي بزرگ بارگيري و توسط كاميون‌هاي كشنده به محل دفع نهايي منتقل مي‌شوند.

وي افزود: در مجموع افزايش مکانيزاسيون جمع آوري زباله باعث افزايش سرعت جمع آوري زباله شده که اين موضوع باعث کاهش زمان ماند زباله در مخازن شده که نتيجه آن افزايش سطح بهداشت و ايجاد مناظر بصري خوشايند تري نسبت به گذشته شده است.

وي در پايان از تمامي شهروندان خواست براي حفظ بهداشت محيط و ارتقاء سطح سلامت و زيبايي شهر، زباله ها را با پوششي مناسب راس ساعت 9 شب از منزل خارج کنند، در صورتي که در محدوده مکانيزه شده ساکن هستند داخل مخازن و در صورتي که در بافت قديم شهر سکونت دارند مقابل درب منزل قرار دهند و از خروج آن در طول روز و يا تخليه آن در انهار و جوي‌هاي شهر به طور جدي خودداري کنند تا همه از شهري تميز ،زيبا و آري از آلودگي لذت ببريم.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط