پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۹/۱۶

مديرعامل سازمان مديريت پسماند

برگزاري دوره دهم آموزش بهداشت و ايمني

دهمين دوره آموزش پاكبان در سطح كاركنان حوزه خدمات شهري سازمان مديريت پسماند شهرداري ازابتداي آذر ماه سال جاري در قزوين برگزار شد .

 

مدير عامل سازمان مديريت پسماند اعلام كرد:پاکبان يکي از مشاغل حوزه خدمات شهري است و در گروه بهداشت و ايمني قرار دارد .رفت و روب ، جمع آوري و انتقال زباله ، هدايت آبهاي سطحي از وظايف پاكبانان ميباشد وبا مشاغلي چون مسوولين ايستگاهها ، مسوولين نظارت و معاونين اجرايي خدمات شهري در ارتباط هستند.
ايشان خاطر نشان كرد:در شهر قزوين،روزانه بالغ بر 280 تن مواد زائد جامد با حدود 700 گرم سرانه زباله توليد مي شود که يکي از عوامل اصلي آلودگي در شهر مي باشد، لذا توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعايت جنبه هاي پيشگيري قبل از درمان بدون توجه به سيستم جمع آوري بهداشتي و دفع مواد زايد امکان پذير  نيست . اشاعه بيماري هاي تنفسي ،گوارشي ، پوستي و... در جوامع کنوني که معمولا به مواد فساد پذير و پسماندها نسبت داده مي شود ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمي و عفونت زا در زباله هاي شهري و انتشار آنها در آب ،خاک وهوا ي زندگي روزمره ماست . پاکبان ها?? برابر بيش از ساير مشاغل در معرض ابتلا به بيماري هاي منتقله از راه خون هستند.
اين مقام مسئول در ادامه افزود:ارتباط مستقيم پاکبانان زحمتکش با زباله متاسفانه اين قشر را در معرض ابتلا به بسياري از بيماري هاي خطرناک قرارداده است واين در صورتي است که اگر آگاهي هاي لازم در خصوص اين بيماري ها داده شود واقدامات پيش گيرنده رعايت گردد علاوه بر اثري که در کاهش ابتلا ايشان به انواع بيماريها خواهد داشت تاثير بسزايي در پيشگيري از بيماريهاي واگيردا ر و ارتقاء بهداشت جامعه نيز خواهد داشت.
حال با توجه به تمامي تهديداتي که پاکبانان با آن مواجه اند و امکان انتقال بيماري به خانواده وجامعه وجود دارد، افزايش سطح آگاهي   ايشان ضروري مي باشد و مي بايست تمامي مواردي که منجر به پيشگيري از بيماري وحادثه ميگردد بصورت علمي وعملي در غالب يک دوره منسجم به اين عزيزان که حافظان محيط زيست شهرمان مي باشند آموزش داده شود .
عسگري اظهار داشت:مورد ديگري که به اهميت اين آموزش مي افزايد چگونگي برخورد با حوادث غير مترقبه و مواقع بحراني است که در اين زمان بيشترين افرادي که در سطح شهر بصورت گسترده حضور دارند پاکبان ها مي باشند و اقدام به موقع و آگاهانه اين عزيزان که يکي از نتايج اين آموزش ميباشد مي تواند نجات بخش جان بسياري از همشهريان باشد.
ايشان در پايان افزود:واحد آموزش اين سازمان در سال 1387 براي اولين بار در كشور اقدام به تهيه و تدوين استاندارد شغل و آموزش (پاكبان )نمود كه در سال 1388 مورد تصويب سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور قرار گرفت و از سال 1389 آموزش خود را در اين زمينه با همكاري دفتر امور شهري استانداري قزوين و اداره كل آموزش فني و حرفه اي آغاز نمود كه تاثيرات بسزايي در امر پيشگيري از معضلات كارگري در مواجعه با كار در شغل پاكبان داشته است.
 

تصاویر مرتبط