یکشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۰۳

عسگري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

اجراي ماده 7 قانون مديريت پسماند توسط مراکز بهداشتي و درماني ضروري است

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين از لزوم اجراي ماده 7 قانون مديريت پسماند توسط مراكز بهداشتي و درماني خبر داد.

 

 

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت:اجراي ماده 7 قانون مديريت پسماند توسط مراكز بهداشتي و درماني ضروري است و در سال گذشته از تمامي بيمارستان‌ها و مراكز درماني خواسته شد تا پسماند عفوني خود را تبديل به پسماند عادي کرده و تحويل سازمان مديريت پسماند دهند و براي عقد قرارداد حمل و دفن بهداشتي اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛عباس عسگري با بيان اينکه تاكنون 60 مركز بهداشتي درماني همكاري لازم را در اين خصوص  داشته‌اند و براي حمل پسماند خود با سازمان قرارداد دارند، افزود: در راستاي تخلفات صورت گرفته در خصوص ماده 7 قانون مديريت پسماند در چهار ماه اول سال جاري به 2 مركز درماني اخطار داده شده و 10 مركز نيز اقدام به عقد قرار داد با سازمان کردند.
وي بيان کرد: تعداد 32 مركز نيز در سطح شهر مجهز به دستگاه اتوكلاو هستند و زباله‌هاي خود را بعد از بي‌خطرسازي و تبديل به پسماند عادي تحويل سازمان مي‌دهند.
اين مسوول ادامه داد: در مدت زمان ياد شده بيش از 50 تن زباله عفوني در جايگاه دفن پسماندهاي ويژه دفن  بهداشتي شده است كه اين ميزان در مقايسه با چهار ماه اول سال گذشته كمي افزايش داشته است.
عسگري زباله‌هاي بيمارستاني را يكي از آلوده‌كننده ترين پسماند ها دانست و افزود :زباله هاي بيمارستاني يا پزشکي از خطرناک ترين زباله هاي صنعتي مي‌باشند که اگر در دفع اصولي و بهداشتي آنها دقت لازم را به عمل نياوريم، صدمات جبران ناپذيري بر سلامت افراد جامعه و محيط زيست و تمام جانداران اطرافمان خواهيم گذاشت و زباله هاي پزشکي حاوي بسياري از انواع ميکروب هاي خطرناک هستند.
وي افزود: زباله هاي بيمارستاني به هر نوع زباله اي گفته مي شود که در مراکز پزشکي توليد مي شود و مراکز پزشکي شامل بيمارستان‌ها، درمانگاه ها، مطب پزشکان و دامپزشکان و خانه هاي سالمندان مي‌باشند، مانند سرنگ، سرم و پانسمان هاي پزشکي و  غيره زباله هاي بيمارستاني در صورتي که به درستي دفع نشوند، نوعي تهديد مستقيم و فوري براي سلامت افراد جامعه هستند.
عسگري ادامه داد: اغلب موارد، مقدار بسياري از زباله هاي دفع شده بيمارستاني به عنوان عوامل بيماري زا محسوب مي شوند و اگر به درستي دفع نشوند، در محلي که دفع شده اند باقي مي مانند و زمين آن منطقه را آلوده مي کنندو  همچنين آب آن منطقه را آلوده مي کنند و ممکن است هر نوع محصول کشاورزي که از آن زمين به عمل  مي آيد نيز تحت تاثير اين آلودگي قرار بگيرد و محصولات آلوده و نامرغوبي به بار دهد.
 عسگري گفت: همچنين اگر زباله هاي بيمارستاني به طور غيربهداشتي مدفون شوند و با زباله هاي بيمارستاني که به طرز بهداشتي دفع شده اند، تماس پيدا کنند، مي توانند آن را نيز آلوده کنند و مشکلات ذکرشده را در زمين آن منطقه به وجود آورند.
اين مسوول ادامه داد: طبق ماده 7 قانون مديريت پسماند مديريت اجرائي پسماند ها غير از پسماند هاي صنعتي و ويژه در شهر ها و روستاها به عهده شهرداري‌ها و دهياري ها و خارج از حوزه و وظايف شهرداري ها و دهياري ها بر عهده بخشداري ها خواهد بود، مديريت پسماند هاي صنعتي و ويژه بر عهده توليد كننده خواهد بود در صورت تبديل آن به پسماند عادي بر عهده شهرداري ها ،دهداري ها و بخشدار يها خواهد بود.
وي اضافه کرد: به استناد اين ماده قانوني تمامي مراكز درماني و بيمارستاني براي تحويل زباله خود به شهرداري و سازمان مديريت پسماند شهرداري بايد زباله هاي عفوني خود را به زباله عادي تبديل کرده و تحويل عوامل جمع آوري سازمان دهند.
وي افزود: در حال حاضر تمامي بيمارستانهاي سطح شهر مجهز به دستگاه اتوكلاو مي باشند و پسماند عفوني خود را به پسماند عادي تبديل کرده و تحويل سازمان مي دهند ولي هنوز بسياري از مراكز درماني در سطح شهر پسماند عفوني خود را بي خطر سازي نمي کنند.
عسگري گفت: البته سازمان مديريت پسماند پيگيري هاي لازم را از استانداري و اداره كل محيط زيست استان صورت داده است و اميد واريم به زودي بتوانيم اين مراكز را نيز ملزم به تهيه دستگاه اتوكلاو و بي خطر سازي نمودن پسماند عفوني كنيم.
اين مسوول در ادامه سخنانش اعلام كرد: زباله هاي عفوني با توجه به حساسيت و ايجاد خطر براي عوامل جمع آوري بر خلاف پسماند هاي عادي شهر در روز جمع آوري  مي‌شود.
عسگري در پايان خواستار مساعدت و همكاري ديگر مراكز درماني با سازمان شد و آلودگي محيط زيست را لطمه و صدمه بسيار بزرگي براي فرزندانمان و نسل هاي آينده دانست و از تمامي همشهريان خواست براي پاكي شهر و حفظ محيط زيستمان تلاش كنند.
پايان پيام
 
 

 

تصاویر مرتبط