شنبه ۱۳۹۹/۰۲/۱۳

امینی :

کارگران پسماند قزوین شناسایی و خسارت آن‌ها جبران می‌شود

مهدی امینی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: لیستی از کارگران پسماند تهیه شده و برای فرمانداری ارسال کردیم تا افرادی که آسیب دیده‌اند شناسایی و جبران خسارت شوند، در مورد بازگشایی بنگاه‌های پسماند نیز نامه‌ای از ستاد کرونا استان ابلاغ شده است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرده که بازگشایی صورت نگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پسماند شهرداری قزوین:مهدی امینی، در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا از اوایل اسفند ۹۸ فعالیت کارگران جمع‌آوری پسماند از مخازن ممنوع اعلام و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

امینی اظهار کرد: این کارگران که در حوزه معابر و مخازن فعالیت داشتند طی دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکردند چراکه پیمانکاران حوزه شهرداری صرفاً ساماندهی این افراد را بر عهده‌ دارند، فعالیت این افراد به‌صورت غیررسمی است درنتیجه کارگر مستقیم ما محسوب نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در این حوزه فعالیت دارند، کارگران پسماند حقوقی از شهرداری دریافت نمی‌کنند بلکه مواد بازیافتی را از مخازن سطح شهر جمع‌آوری و در بنگاه‌های مربوطه می‌فروشند، ما صرفاً مجوز فعالیت به این افراد می‌دهیم که بتوانند در سطح شهر فعالیت داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک از معابر و مخازن در کشور ممنوع است، بیان کرد: ما صرفاً نظارت و ساماندهی را انجام می‌دهیم تا اتباع بیگانه و کودکان کار وارد این عرصه نشوند و برای این افراد شناسنامه‌ای طراحی می‌کنیم تا بتوانیم نظارت داشته باشیم.

امینی اظهار کرد: سایت محمدآباد شهر قزوین پنج ایستگاه تفکیک داشت که پنج درصد کل زباله را تفکیک می‌کردیم در حال حاضر به‌واسطه ممنوعیت تفکیک زباله از مبدأ در همه شهرهای استان دفن بهداشتی صورت می‌گیرد، جای نگرانی وجود ندارد چراکه این امر تأثیر بسزایی در پر شدن لندفیل ندارد چرا که حجم لندفیل بیش از یک‌میلیون تن ظرفیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما جمع‌آوری و حمل پسماندهای عادی شده است بنابراین در حوزه پسماندهای بیمارستانی هم فقط بخش اتوکلاو شده را جمع‌آوری می‌کنیم؛ در ایام کرونایی روزانه بیش از پنج تن زباله را از ۱۱ مرکز بهداشتی و درمانی شهر قزوین در دو شیفت صبح و بعدازظهر جمع‌آوری می‌کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: حمل و انتقال زباله توسط ناوگان مخصوصی انجام می‌شود و سپس زباله‌ها در سایت محمدآباد طبق دستورالعمل در سلول مخصوص جهت دفن پسماند عفونی و عادی شده دفن می‌شود.

وی با اشاره به ارائه بسته معیشتی و کمک‌های مالی به این افراد، یادآور شد: ما در این حوزه مسئولیتی نداریم این موضوع باید در ستاد مقابله با کرونا استان مطرح شود؛ اگر استانداری کمک به این افراد را مصوب و ابلاغ کند از طریق فرمانداری‌ها کمک‌های معیشتی در اختیار این افراد قرار داده می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: لیستی از کارگران پسماند تهیه شده و برای فرمانداری ارسال کردیم تا افرادی که آسیب دیده‌اند شناسایی و جبران خسارت شوند، در مورد بازگشایی بنگاه‌های پسماند نیز  نامه‌ای از ستاد کرونای استان ابلاغ شده است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرده که بازگشایی صورت نگیرد، لذا در حال حاضر تفکیک زباله به هیچ عنوان انجام نمی‌شود تا ستاد کرونا استان تصمیم بگیرد.

تصاویر مرتبط