سه‌شنبه ۱۳۹۹/۰۵/۰۷

مهرعلیان اظهار کرد :

طرح مبارزه با جوندگان (موش) به طور مسمتر در قزوين اجرا مي‌شود

غلامعباس مهرعلیان سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در راستاي مقابله با حيوانات ناقل و جلوگيري از انتشار آلودگي از سوي حيوانات موذي به خصوص موش‌هاي شهري طرح طعمه گذاري معابر و انهار سطح شهر به صورت مستمر در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین؛ مهرعلیان گفت: یکی از اصول و استراتژی‌های شهرداری قزوین حفظ محیط زیست و رعایت مسائل بهداشتی در حوزه خدمات شهری است؛ که در این راستا سازمان مدیریت پسماند، اقدام به اجرای طرح مبارزه وکنترل جوندگان موذی (موش) نموده که با شناسایی کانون‌های آلوده اقدام به مبارزه وکنترل آنها کرده است . اجرای این طرح به بخش خصوصی که دارای مجوز کار در زمینه  مبارزه با حشرات وجوندگان از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد، واگذار شده است.

مهرعلیان تصريح کرد: استفاده از روش مبارزه تلفيقي كه در برخي از شهرهاي ايران و جهان انجام شده نتايج قابل قبولي را به همراه داشته است. مبارزه تلفيقي يعني محدودسازي غذا، آب و زيستگاه در دسترس و محدود ساختن نيازهاي زيستي اين جانوران ،بنابراين بهترين روش كنترل جمعيت موش‌ها عبارتند از بهسازي محيط از طريق پاكسازي جوي ها و انهار به صورت مرتب و از بين بردن لانه اين حيوانات و عدم تخليه زباله توسط شهروندان در كانال ها ، جوي ها و معابر عمومی و در نهایت استفاده از سموم و طعمه هاي مناسب است.

 

وی درخصوص روش اجرای طرح توضیح داد :ابتدا معابر و خیابان های اصلی شهر توسط کارشناسان بازدید می شود ،مرحله بعد شناسایی مناطق از نظر میزان آلودگی و کانون وفور موش است،سپس با نصب بنر هشدار و اطلاع رسانی به شهروندان و کسبه در مسیرهای مورد نظر، عملیات طعمه گذاری با سموم ضد انعقادی انجام می شود و پس از تاثیر طعمه و از بین رفتن موشها اقدام به جمع‌آوری بهداشتی لاشه موش‌های معدوم شده و ضدعفونی محل می نمایند . در انتها بررسی میزان اثر بخشی فرایند از طریق  توزیع و تکمیل پرسشنامه در میان شهروندان و کسبه صورت می گیرد.

 

مهرعلیان تاکید کرد : تمامی طعمه‌های بکار گرفته شده در این طرح مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشد که کم‌ترین خطر را برای انسان در بر داشته وکلیه مراحل اجرای عملیات طعمه‌گذاری  با نظارت و هماهنگی سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه :طعمه‌گذاری فقط در جوی‌ها ی واقع در خیابان‌های اصلی به غیر از منازل مسکونی و کوچه‌ها انجام می‌ شود به شهروندان توصیه کرد : به هیچ عنوان نباید  طعمه‌ها با دست انسان تماس داشته باشد؛ زیرا موش به بوی بدن انسان بسیار حساس بوده و تماس دست با طعمه مسموم باعث عدم استفاده از طعمه توسط موش‌ها می‌شود.

 

سرپرست سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد : رها كردن زباله در معابر يا قراردادن آن‌ها در كنار مخازن زباله مي‌تواند مخزن غذايي مناسبي را براي موش‌ها فراهم آورد. بنابراين بايد عموم شهروندان و صنوف مختلف در ايجاد شرايط بهداشتي مشاركت داشته و با عدم تخليه زباله در معابر و كانال ها و قراردادن زباله در نزديك ترين مخازن مخصوص زباله در ساعت مقرر(ساعت 9 شب) در حفظ محیط زیست  و شرايط بهداشتي شهر به منظور جلوگيري از معضل افزايش جمعيت موش ها سهيم باشند.

تصاویر مرتبط