دوشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۰۹

مسئول ساماندهي پسماندهاي ساختماني سازمان مديريت پسماند:

با خودرو هاي بدون مجوز در حمل پسماندهاي عمراني و ساختماني برخورد مي‌شود

بر اساس قانون مديريت پسماند تمام اشخاص حقيقي و حقوقي که مبادرت به عمليات عمراني و ساختماني مي‌کنند، بايد دستورالعمل و شيوه‌نامه‌هاي مربوط را رعايت کنند.


 
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛خجسته فر كه به تازگي با حكم مدير عامل سازمان به عنوان مسئول ساماندهي پسماند هاي ساختماني و عمراني منصوب شده است اعلام كرد: نخاله هاي ساختماني ره آورد افزايش جمعيت و گسترش شهر ها در سال هاي اخير است.منابع عمده توليد اينگونه ضايعات در شهر ها عمدتا تخريب و احداث ساختمان هاي اداري ،تجاري ،مسكوني،نوسازي ،تعميرات و فعاليت هاي عمراني و زير بنايي است كه در سالهاي اخير ميزان توليد آن چند برابر ميزان توليد پسماند هاي شهري بوده است.بدين لحاظ شهرداري ها بايد در راستاي وظايف محوله بر اساس قانون مديريت پسماند نسبت به مديريت پسماند هاي عمراني و ساختماني برنامه ريزي ومراقبت نموده وبر عمليات اجرايي مربوط به توليد ،جمع آوري ،ذخيره سازي ،جداسازي ،حمل و نقل ،بازيافت ،پردازش ،دفع و آموزش و اطلاع رساني در شهر ها و حريم آن نظارت و كنترل  نمايند.
وي افزود:در راستاي تحقق اصل پنجاهم قانون اساسي و به منظور حفظ محيط زيست و نيز در جهت اجراي قانون مديريت پسماند مصوب سال 1383به استناد ماده 5 آيين نامه اجرايي آن ،شيوه نامه اجرايي ساماندهي پسماند هاي عمراني و ساختماني توسط وزارت كشور (سازمان شهرداريها و دهياريها ي كشور)در سه بخش برنامه ريزي ،ساماندهي و مراقبت و آموزش و اطلاع رساني در 35 ماده و 16 تبصره تدوين گرديده است كه بر اساس ماده 9 ،آيين نامه اجرايي قانون مديريت پسماند كنترل و نظارت اين موضوع به سازمان مديريت پسماند شهرداري محول و توجه به آن و اجراي مفاد آيين نامه توسط عموم لازم الرعايه مي باشد.
ايشان خاطر نشان كرد:با توجه به ماده 9 آيين نامه اجرايي، مديريت پسماند عمراني و ساختماني ،مشخص و وظايف مربوط به آن تعيين شده است.بر اساس شيوه‌نامه مصوب وزارت کشور پيش از هر گونه عمليات عمراني و  ساختماني تمام ماشين‌آلات از قبيل لودر و کاميون بايد حتما مجوزهاي مربوطه را از سازمان مديريت پسماند شهرداري داشته باشند ودستگاه‌هايي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند مي بايست مجوزي با عنوان مجوز حمل پسماندهاي عمراني و ساختماني را از سازمان مديريت پسماند  دريافت ‌کنند تا از مرحله توليد تا دفن، بر اساس قانون مذكور،  مديريت لازم  اعمال شود.
خجسته فر با بيان اينکه برآورد توليد پسماندهاي عمراني و ساختماني در شهر قزوين روزانه تقريبا 7هزار تن است گفت: با توجه به توليد روز افزون اين پسماند ها و باافزايش سيستم نظارتي درسازمان و در چارچوب قوانين مصوب  ، تخلفات اين حوزه کاهش و پيشگيري از ارتكاب به تخلف نسبت به شرايط مشابه در گذشته چشمگير بوده است به طوري كه در ده روز گذشته 55 تخلف در خصوص تخليه غيرمجاز پسماندهاي ساختماني صورت گرفته است كه مدارك خودروها ي متخلف جهت انجام مراحل قانوني توقيف و تعداد 34 خودرو نيز به علت تكرار تخلف به پاركينگ منتقل شدند.
مسئول ساماندهي پسماند هاي ساختماني افزود: در ده روز گذشته 94 مجوز خاكبرداري (پروانه خاكبرداري ) و 60 كارت تردد صادر و 117 كارت تردد نيز تمديد شده است .?
وي ياد آور شد :هر پروژه عمراني و ساختماني که در سطح شهر انجام مي‌شود، مالکان آن موظف به دريافت مجوز حمل خاك و نخاله از سازمان مديريت پسماند شهرداري مي باشند و اگر اقدامي در اين زمينه صورت نگيرد، مطابق قانون از خاكبرداري وادامه فعاليت آنها به صورت آني جلوگيري بعمل خواهد آمد .
اين مسئول با اشاره به ماده ?? قانون مديريت پسماند گفت: مواردي مانند حمل و نقل، تخليه نخاله و خريد و فروش در اين قانون ذکر شده که در صورت عدم دريافت مجوز در هر يک از اين موارد قاضي مي‌تواند از ?? هزار تومان تا ?? ميليون تومان جريمه تعيين کند.
خجسته فر در ادامه اظهار داشت: بر اساس ماده 16 قانون مديريت پسماند، مديريت اجرايي (سازمان مديريت پسماند )مي‌تواند اعلام خسارت کند که شهر را آلوده نموده اند و متخلف علاوه بر پرداخت جريمه، بايد خسارت مربوط را پرداخت کند و بر اساس موارد ذکر شده در ماده 16 از يک هفته تا 8هفته از فعاليت خودرو متخلف جلوگيري بعمل خواهد آمد.
ايشان طبق ماده 9 آيين نامه اجرايي اهم فعاليت ها وظايف ستاد ساماندهي پسماندهاي عمراني و ساختماني سازمان مديريت پسماند را به شرح ذيل اعلام و از تمامي شهروندان محترم خواست قبل از انجام هر گونه عمليات ساخت و ساز ، تعميرات و يا گود برداري به ستاد ساماندهي پسماند هاي ساختماني واقع در بلوار شهيد بهشتي جنب زمين ورزشي شقايق ،ساختمان شماره 2 سازمان مراجعه و مجوز خاكبرداري دريافت نمايند ويا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 3322201 تماس حاصل نمايند ،تمامي خودرو هاي حامل پسماند ساختماني نيز ميبايست جهت دريافت كارت تردد اقدام نمايند تا در حين انجام كار ،خودرو توقيف وبه پاركينگ منتقل نشود.
1-شناسايي محل هاي مجاز تخليه و دفع پسماند هاي عمراني و ساختماني
2-صدور مجوز و نظارت بر نحوه فعاليت دفاتر خدمات پسماند هاي عمراني و ساختماني.
3-شناسايي پيمانكاران،ماشين آلات حفار و خودرو هاي فعال در زمينه پسماند هاي عمراني و ساختماني.
4-تشكيل پرونده و ثبت مشخصات پيمانكاران فعال در زمينه پسماند هاي عمراني و ساختماني.
5-صدور كارت فعاليت براي ماشين آلات حفار و خودرو هاي فعال در زمينه پسماند هاي عمراني و ساختماني.
6-صدور مجوز حمل براي پيمانكاران فعال ،قبل از شروع هر گونه فعاليت عمراني و ساختماني .
7-آموزش و اطلاع رساني لازم به شهروندان و رانندگان ،پيمانكاران و ...در زمينه پسماند هاي عمراني و ساختماني.
8-كنترل و نظارت مستمر بر پيمانكاران ،ماشين آلات حفار و خودرو هاي فعال در زمينه پسماند هاي عمراني و ساختماني در محدوده و حريم شهر .
9-بررسي مجوز هاي صادر شده ،ثبت و گزارش تخلفات.
10-شناسايي متخلفين موضوع ماده 16 قانون مديريت پسماند ها  ومعرفي آنها به مراجع قضايي.
11-ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در زمينه ذخيره سازي و جمع آوري پسماند هاي عمراني و ساختماني .
12-اجراي پروژه هاي بازيافت و پردازش پسماند هاي عمراني و ساختماني.
13-تعامل با ساير واحد هاي شهرداري جهت استفاده از پتانسيل هاي موجود و كنترل و نظارت مطلوب.
14-برآورد بهاي خدمات مديريت پسماند هاي عمراني و ساختماني و پيشنهاد به شوراي اسلامي شهر جهت تصويب.
در همين راستا احكام لازم توسط شهردارمحترم صادر و افراد ذيل به عنوان اعضاءكميته سياستگذاري در امر پسماند هاي عمراني و ساختماني در سطح شهر معرفي شدند تا نسبت به حسن انجام موضوع آيين نامه مذكور اهتمام و توجه ويژه صورت پذيرد.
- معاون خدمات شهري به عنوان رييس كميته سياستگذاري
-مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهردار ي به عنوان دبير كميته سياستگذاري
- مديران مناطق شهردار ي ( اعضاء كميته سياستگذار ي)
-معاون فني عمراني ( اعضاء كميته سياستگذاري)
 

 

-معاون شهر سازي( اعضاء كميته سياستگذار ي)

 

 

 

تصاویر مرتبط