سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۹

سرپرست سازمان مدیریت پسماندشهرداری قزوین:

طراحی سامانه پاکروب،موجب ارتقای فرهنگ تفکیک زباله از مبدا می‌شود

امروزه جمع آوری پسماندهای شهری یکی از دغدغه های اصلی مدیران است. زباله هایی که به دست انسان‌ها تولید می‌شود و برای آنان چالش برانگیز است که عدم توجه به جمع‌آوری و دفن اصولی آن می تواند مشکلات زیست- محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را ایجاد کند که مقابله با آنها به سهولت امکانپذیر نیت. روزانه در شهر قزوین حدود 300 تن زیاله تولید می شود که نیازمند تفکیک، جمع‌آوری و دفن است؛ از همین رو شهرداری قزوین با برنامه ریزی به منظور کاهش اثرات زیانبار آن بر محیط زیست و حرکت در مسیر توسعه پایدار از طریق طراحی سامانه جمع آوری هوشمند پسماند، موفق عمل کرده است؛ البته موفقیت بیشتر در این زمینه نیازمند مشارکت شهروندان نیز هست.

غلا معباس مهرعلیان سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در گفت‌وگو با «پیام شهر» با بیان اینکه سامانه پاکروب در راستای حفاظت از محیط زیست و تسهیل در امور تفکیک و تحویل پسماند خشک از مبدا طراحی شده است، اذعان می دارد:  هدف اصلی از طراحی این اپلیکیشن ارتقای فرهنگ تفکیک زباله و بازگرداندن پسماندهای خشک قابل بازیافت به چرخه تولید است؛ اما سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اهداف بزرگتری را در حوزه مدیریت پسماند با استفاده از این اپلیکیشن دنبال خواهد کرد.

مهرعلیان با بیان اینکه در شهر قزوین روزانه حدود 300 تن زباله تولید می شود که نزدیک به 70% آن زباله تر، 20% پسماند خشک و 10% ریجکت است..اظهار می دارد:   افزایش درصد خلوص زباله تر و تولید کمپوست مرغوب تر یکی از مهمترین اهداف بهره برداری از اپلیکیشن پاکروب است. همچنین وجود شیشه، پلاستیک و باتری یکی از مهمترین موانع در تولید کمپوست از پسماندهای مخلوط شهری است.

این مسئول اضافه می‌کند: در این میان سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند در گام اول با جمع آوری پسماند خشک قابل بازیافت و با جمع‌آوری جزء ویژه پسماند خانگی به تولید کمپوستی مرغوب تر و کاهش آلاینده های موجود در آن کمک خواهد کرد.

سامانه پاکروب اقدامی درجهت مشارکتی ساختن توسعه

وی با اشاره به اینکه با به‌کارگیری سامانه پاکروب؛ تفکیک از مخازن توسط زباله‌گردها کاهش و در کنار آن تفکیک از مبادی تولید افزایش خواهد یافت. عنوان می کند: در حال حاضر تعدادی از شهروندان به دلیل عدم حضور در منزل در ساعات اداری، عدم توافق با همسایگان در استقرار مخازن بازیافت در آپارتمان و یا به هر دلیل دیگر مشارکتی در طرح سنتی جمع آوری اقلام بازیافتی از درب منزل ندارند؛ استفاده از این اپلیکیشن می تواند به افزایش تعامل شهروندان با مدیریت شهری، جلب همکاری تعداد بیشتری از شهروندان و افزایش درصد تفکیک زباله از مبدا کمک کند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین، ارتقای پاکیزگی شهر و کاهش مشکلات زیست- محیطی، همچنین دسترسی به اطلاعات شهروندان مشارکت کننده در طرح تفکیک زباله را به منظور استفاده در سامانه های مدیریت پسماند و تخفیف عادلانه عوارض پسماند از دیگر اهداف بهره‌گیری سامانه پاکروب برشمرد.

وی در خصوص نحوه استفاده شهروندان قزوینی از سامانه پاکروب، عنوان می کند: شهروندان می توانند پس از جمع‌آوری اقلام خشک قابل بازیافت خود به شیوه ای که در سامانه توضیح داده شده است، نسبت به ثبت درخواست جمع‌آوری اقدام کرده و بازه زمانی مناسب جهت مراجعه پیک پاکروب را انتخاب کنند. پس از مراجعه پیک در بازه زمانی مشخص شده؛ در صورت صحت وزن و نوع ضایعات؛ درخواست تایید و در غیر این صورت توسط پیک اصلاح و ثبت خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین می‌افزاید: پس از تحویل ضایعات، نوع پرداخت توسط مشتری انتخاب می‌شود و به صورت نقدی و یا شارژ کیف پول با شهروند تسویه حساب خواهد شد.. این سامانه ضمن پوشش نقاط ضعف ناوگان سنتی جمع‌آوری اقلام بازیافتی از درب منازل؛ می تواند نظر شهروندانی که با نگاه انتفاعی به تفکیک زباله می پردازند را جلب کند. علاوه بر این شهروندان با استفاده از این سامانه می توانند درخواست خود را در هر ساعتی از شبانه روز ثبت و بازه زمانی مناسب جهت مراجعه را انتخاب کنند.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان با استفاده از این سامانه می توانند در هر ساعتی از شبانه روز نسبت به ثبت درخواست خود جهت تحویل و یا فروش پسماندهای حجیم و کالاهای معیوب و غیر قابل استفاده الکترونیکی از قبیل یخچال، تلویزیون، لباسشویی، اجاق گاز و... اقدام کنند.

مهر علیان می افزاید: با توجه به اینکه تاکنون برنامه ای جهت تحویل اقلام خشک قابل بازیافت در منطقه یک، اجرایی نشده است. در حال حاضر سامانه پاکروب جهت استفاده شهروندان دراین  منطقه طراحی و به مرحله اجرا درآمده است. این سامانه پس از بازبینی و بررسی کلیه شرایط قابل بسط به سایر مناطق شهر نیز است.

وی نکته قابل توجه دیگر را در خصوص طرح تفکیک در شهر قزوین، اضافه شدن گزینه لباس، منسوجات و کفش مستعمل به لیست اقلام دریافتی توسط ناوگان جمع آوری عنوان کرد و می افزاید: با توجه به حجم بالای منسوجات ورودی به محل دفن زباله و مشکلات ایجاد شده در خط پردازش و کمپوست؛ بکارگیری سامانه پاکروب می تواند بخشی از مشکلات خط پردازش را رفع کند.  

تصاویر مرتبط