چهارشنبه ۱۳۹۳/۰۵/۱۵

منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين مطرح کرد؛

خطر جدي مخلوط شدن پسماندهاي خطرناک خانگي با پسماندهاي عادي

برخي از پسماند هاي توليد شده در خانه جزء پسماند خطر ناک بوده و شهروندان هيچ اطلاعي از خطرات احتمالي آن ندارند

مجتبي منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: بي اطلاعي برخي از شهروندان از خطرات پسماندهاي خطرناک خانگي موجب مي گردد اين نوع زباله ها با پسماند عادي مخلوط شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري با بيان اينکه مواد زائد خطرناک خانگي در حدود يک درصد وزن پسماندهاي خانگي را تشکيل مي‌دهند، افزود: در اين نوع پسماندها همواره مقدار زيادي مواد زائد خطرناک يافت مي‌شود که ناآگاهانه در سطل‌هاي زباله و به صورت مخلوط با پسماند عادي رها مي‌شوند.
وي بيان کرد:مواد بهداشتي –درماني، پاک کننده ها، قوطي هاي رنگ، حشره کش ها و باطري هاي جيوه اي از جمله اين مواد هستند و هنگامي که اين مواد در محيط زيست رها شوند مي توانند تهديدي جدي براي ارگانيسم هاي زنده باشند.
اين مسئول در ادامه سخانش افزود: پسماند هاي خطرناک خانگي مي‌توانند در هر جايي از خانه مثل انباري، حمام، حياط خلوت، آشپز خانه و ... يافت شوند و ممکن است افراد از آن غافل باشند و به راحتي و بدون اطلاع آن را با پسماند هاي عادي خانگي مخلوط کنند.
وي از انواع پسماند هاي خطر ناک خانگي به سموم ،مواد منفجره و مواد خورنده و مواد قابل اشتعال اشاره کرد و افزود :برخي ديگر از پسماندهاي خطرناک خانگي مانند ضدعفوني کننده ها،واکس ها،شوينده ها،لوازم آرايشي،دارو ها،حلال ها،رنگ هاي سربي و آلکيدي ،آفت کش هال ،روغن و گريس،باطري ها،لامپ هاو ...در تمامي منازل يافت مي شود که حتما بايد از پسماند عادي خانگي جدا شود.
وي اضافه کرد: اطلاع‌رساني و آموزش خانواده‌ها در مورد خطرات ناشي از اين پسماندها در قالب‌ آموزش چهره به چهره شهروندان  و ارائه لوح هاي فشرده و بروشور هاي آموزشي با مراجعه مربيان طرح تفکيک در مبداءبه درب منازل در حال انجام است و با توجه به اينکه در سلسله مراتب مديريت پسماند کاهش توليد زباله مهمترين اصل مي باشد و شهروندان قبل از خريد کالاها دستور العمل هاي روي برچسب آنرا مطالعه کنند و تا حد امکان از مواد جايگزين غير خطرناک و يا کم خطر استفاده کنند.
منتظري در پايان تصريح کرد:مردم به هيچ عنوان نبايد زباله‌هاي الکترونيکي، لامپ‌هاي کم مصرف و باطري‌ها را وارد پسماند تر کنند زيرا زباله‌هاي الکترونيکي حاوي سطح بالايي از فلزات سنگين مانند جيوه، سرب، نيکل و کروم هستند که بسيار خطرناک مي‌باشند و به عنوان مثال هر رايانه شخصي حاوي 320 گرم سرب مي باشد که مقدار جزئي از آن مي تواند سبب آلودگي آب، خاک و هوا شود که به محيط زيست آسيب رسانده و سلامت انسان را به خطر مي اندازد.
اين مسوول اضافه کرد: همشهريان مي‌توانند زباله‌هاي خطر ناک و الکترونيکي منازل خود را جداگانه در کيسه ريخته و به خودرو هاي تفکيک در مبداء تحويل دهند چرا که با عمل تفکيک علاوه بر اينکه خطر اين نوع پسماند ها براي خانواده ها و کارگران خدمات شهري کاهش مي يابد زمينه نيز براي دفع مناسب اين نوع پسماند ها فراهم مي‌گردد.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط