چهارشنبه ۱۳۹۳/۰۶/۰۵

منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

بهترين و مؤثرترين گروه در جامعه براي آموزش، کودکان هستند

چهارمين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان بهترين فرصت جهت اجراي برنامه هاي آموزشي براي کودکان است.

مجتبي منتظري مدير عامل سازمان مديريت پسمانمد شهرداري قزوين گفت: درحالي که کودکان خود بيشترين قرباني ناهنجاري هاي محيط زيستي اند بهترين ومؤثرترين گروه درجامعه براي آموزش محيط زيست به شمارمي روند .
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين ؛منتظري اعلام کرد حفاظت از محيط زيست عادتي است که بايد از کودکي آموخته شود تا به يک باور ذهني تبديل شود؛ اين باور کودک را موظف مي کند تا از يگانه زيستگاهي که در آن زندگي مي کند به بهترين شکل ممکن پاسداري کند
وي افزود:آلودگي هاي محيط زيست به دليل آسيب پذيري و حساسيت بيشتر نسبت به متغيرهاي محيطي، کودکان را بيش از بزرگسالان دربرابر خطر قرار مي دهد در حالي که کودکان خود بيشترين قرباني ناهنجاري هاي محيط زيستي اند بهترين و مؤثرترين گروه در جامعه براي آموزش محيط زيست هستند.زيرا بهترين شيوه نهادينه کردن عادت هاي مثبت، آموزش، آن هم آموزش اين عادت ها از دوران کودکي است. حفاظت از محيط زيست هم عادتي است که بايد از کودکي آموخته شود تا به يک باور ذهني تبديل شود. اين باور کودک را موظف مي کند تا از يگانه زيستگاهي که در آن زندگي مي کند به بهترين شکل ممکن پاسداري کند.
اين مسئول اظهار کرد: کودکي مناسب ترين و مستعد ترين زمان براي آموزش هميشگي عادتهايي است که براي هميشه ملکه ذهن يک کودک مي شود. به يک کودک سه چهار ساله مي توان ياد داد، وقتي بستني مي خورد، آشغال بستني اش را کجا بايد بيندازد. يک بچه سه ساله خيلي راحت آموزش پذير است و از همان سن خيلي چيزها ملکه ذهنش مي شود.از همان سن مي شود به او ياد داد که مثلاً در رابطه با زباله بايد چه جوري برخورد کنيم، قسمتي از زباله ها قابل بازيافت هستند، يک سري در محيط اصلاً بازيافت نمي شوند و...
مدير عامل سازمان مديريت پسماند در ادامه خاطر نشان کرد:يکي از قابل فهم ترين زبان ها براي کودکان زبان بازي است. در واقع بازي براي کودکان جنبه تمرين زندگي آينده را دارد و کودکان، بسياري از نقش هايي که ممکن است، در آينده آن ها را ايفا کنند، از طريق بازي تمرين مي کنند و بازي ها امروزه نقش بسيار مهمي در آموزش کودکان و حتي در درمان آنها دارند! مي توان از طريق بازي به بهبود بسياري از مشکلات روان پزشکي و روان شناختي کودکان کمک کرد..
وي نقاشي کردن را يکي از نخستين مهارت ها و علايق کودکان دانست و افزود: اغلب کودکان به محض آنکه بتوانند قلم به دست بگيرند، نقاشي مي کشند. بنابراين نخستين آموزش ها بايد از همين نقطه آغاز بشود. به کودک توضيح بدهيم مدادي که با آن نقاشي مي کند چطور ساخته شده است. سپس به او ياد بدهيم که با استفاده بهينه از مداد رنگي ها و نتراشيدن بي رويه آنها، مي تواند به حفاظت از جنگل ها و درختان و حفظ اين سرمايه کمک کرد.
منتظري جشنواره بازي و اسباب بازي را فرصت مناسبي براي اجراي طرح هاي آموزشي سازمان دانست و خاطر نشان کرد :برنامه هاي آموزشي ،فرهنگي و تفريحي بسيار متنوعي برنامه ريزي و طراحي شده است که از روز اول جشنواره به اجرا در مي آيد. هدف از اجراي اين برنامه ها ارتقاءسطح دانش و اطلاعات کودکان و دانش آموزان در خصوص مديريت صحيح بر پسماند ها و نحوه جداسازي پسماند خشک از تر و همچنين کاهش توليد زباله و... مي باشد.
وي در پايان از شهروندان خواست تا از جشنواره و غرفه سازمان در حياط بهشتيان سراي سعدالسلطنه بازديد داشته باشند و از برنامه هاي اين سازمان که شامل کلاسهاي آموزش طرح جداسازي پسماند خشک از تر ،کلاس ساخت ماکت از مقوا هاي دور ريز ،نقاشي کودکان همراه با عکس برداري ، بازي هاي مرتبط با طرح تفکيک از مبداء و ... نهايت استفاده را ببرند .اميد است با ياري خداوند و مشارکت شهروندان و حضور پر شور کودکان در برنامه هاي آموزشي تدوين شده بتوانيم گام موثري در بحث آموزش شهروندي خصوصا آموزش کودکان برداريم.

تصاویر مرتبط