سه‌شنبه ۱۳۹۳/۰۷/۰۱

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

حفر 15 و لايروبي 42 حلقه چاه جاذب در سطح شهر قزوين

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين از حفر و لايروبي چاه هاي جاذب ،رودخانه ها و انهار سطح شهر قزوين خبر داد.

 

مجتبي منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: با توجه به نزديک شدن به فصل بارش و لزوم لايروبي و آماده سازي انهار و چاه هاي جذبي شهر براي هدايت آبهاي سطحي، تمامي چاه ها، رودخانه ها و کانال ها ي سطح شهر لايروبي و پاکسازي شدند.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتطري افزود:

به منظور جلوگيري از بروز آب گرفتگي خيابان ها و معابر شهر تمامي چاه هاي جاذب ،بازبيني وبنا به نياز تعد اد قابل توجهي از آنها  لايروبي و حفر مجدد شدند.

وي افزود:با توجه به آغاز فصل پاييز و شروع بارش ها حسب گزارشات موردي و اطلاعات موجود در سازمان تعداد قابل توجهي از چاه ها علي الخصوص در محدوده بازار سنتي قزوين بازبيني گرديد،از 2074حلقه چاه جاذب موجود در سطح شهر قزوين تعداد 27 حلقه چاه با توجه به نياز لايروبي و گسترش و 7 حلقه چاه جديد نيز حفرشد .

منتظري شرايط تعداد کمي از چاه ها را غير قابل استفاده اعلام کرد و خاطر نشان کرد: تعداد 30 حلقه چاه جاذب در سطح شهر به دليل پر شدن و خرابي ديواره ها غير قابل استفاده بود که تمامي آنها شفته ريزي و مسدود شدند .

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهردا ي قزوين درباره چاه هاي موجود در بازار بزرگ قزوين نيز اعلام کرد: در محدوده بازار قزوين 58 چاه جذبي وجود دارد که با توجه به بافت قديم آن و حساسيت موضوع بخش عمده اي از  اين چاه ها بازبيني شدند، از اين تعداد 15حلقه چاه لايروبي و گسترش داده شد، 8 حلقه چاه جديد نيز در محل حفر گرديد تا در مواقع بارندگي مشکلي در خصوص آبگرفتگي در بازار مشاهده نگردد .

وي در ادامه افزود: بدنبال بازبيني چاه هاي بازار تعداد 23 حلقه چاه ناشناخته و بدون شناسنامه يافت شد که تمامي آنها با اصول کارشناسي شده شفته ريزيي ، پر و بي خطر سازي گرديد .

منتظري تسهيل در جمع‌آوري، هدايت و دفع آب‌هاي سطحي در نقاط مختلف سطح شهر را از جمله اهداف اجراي اين طرح دانست و گفت: حفر و لايروبي چاه‌هاي جاذب در سطح شهر علاوه بر رسوب‌گيري، از وقوع سيل و آب‌گرفتگي‌هاي سطح شهر جلوگيري کرده و مي‌تواند راه‌کاري مناسب به منظور کنترل و هدايت جريان آب‌گرفتگي‌هاي سطحي شهر باشد.
وي خاطر نشان کرد:سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين  هر ساله ميزان قابل توجهي براي بازبيني،لايروبي و حفر چاه هاي جاذب در سطح شهر هزينه ميکند به طوري که در سال جاري تا کنون به غير از محدوده بازار مبلغ دو ميليارد ريال و براي چاه هاي بازار مبلغ سه ميليارد ريال هزينه شده است و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري  چهار ميليارد ريال ديگر نيز در اين بخش  هزينه شود.

اين مسئول اظهار کرد:هر چاه جذبي بنا به موقعيت فيزيکي محل و شرايط استحکام زمين از 20 متر تا 200 متر حفر مي شود که  به طور ميانگين براي هر متر مکعب حفر و لايروبي اين چاه هانهصد هزار ريال هزينه ميشود .

منتظري در ادامه سخنانش از لايروبي و پاکسازي انهار و کانال هاي سطح شهر خبر داد و افزود:درهدايت آبهاي سطحي در مواقع بارش علاوه بر چاه هاي جذبي نقش انهار و کانالها نيز بسيار مهم و حائز اهميت است چرا که بخش عمده حجم آبهاي سطحي توسط جوي ها و انهار به خارج از شهر هدايت ميشود.
به گفته وي: عمده کانالها و انهار در سطح شهر لايروبي و پاکسازي شده اند و شرايط براي هدايت آبهاي سطحي در زمان بارش متعارف فراهم است.وي هزينه هر تن لجن خارج شده از انهار سر پوشيده رانيز سه ميليون و سيصد هزار ريال اعلام کرد .

منتظري  در پايان ابراز اميدواري کرد تا با انجام اين اقدامات در سال‌جاري در صورت بارندگي هاي متعارف و در حد انتظار  هيچ‌گونه آب‌گرفتگي مشاهده نگردد و شهروندان بتوانند از اين نعمت الهي بهره مند گردند.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط