شنبه ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

تنها 4 درصد زباله هاي قزوين از مبدأ تفكيك مي شوند

از 20 درصد زباله هاي خشك قابل بازيافت توليد شده در روز در قزوين تنها چهار درصد آن توسط شهروندان از مبدأ تفكيك مي شوند.

 

به گفته ي مسئول ستاد تفكيك از مبدأ سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين، روزانه 260 تن زباله در قزوين توليد مي شود كه 30 درصد آن زباله ي خشك بوده و از اين مقدار 20 درصد آن قابل بازيافت هستند.
پيام شهر: سمانه حقيقت خواه گفت: طي چهار ماهه اول امسال 32 هزار و 240 تن زباله توليد شده كه مي توان با تفكيك مواد بازيافتي از مبدأ از تخريب محيط زيست و اتلاف انرژي جلوگيري كرد.
وي خاطر نشان كرد: در همين راستا ستاد تفكيك زباله از مبدأ با توزيع سطل هاي مخصوص در منازل اين كار را براي شهروندان تسهيل كرده است.
مسئول ستاد تفكيك زباله از مبدأ اعلام كرد: اين ستاد هفت ايستگاه جمع آوري زباله خشك از مبدأ در سطح شهر دارد كه در حال حاضر پنج ايستگاه آن فعال هستند. جمع آوري زباله هاي خشك در روزهاي مشخص صورت مي گيرد كه اين جمع آوري 80 درصد از سطح شهر را پوشش مي دهد.
حقيقت خواه در ادامه به معرفي زباله هاي خشك قابل بازيافت پرداخت و گفت: اين زباله ها عبارتند از كاغذ و كارتن، انواع پلاستيك،انواع فلزات و شيشه كه اغلب اين زباله ها در محل دفن زباله بازيافت مي شوند تا تدفين به حداقل مقدار خود برسد.
وي در مورد نهادينه شدن فرهنگ تفكيك زباله در منازل اظهار كرد: طرح تفكيك زباله از مبدأ از طريق آموزش در مورد محيط زيست، توزيع سطل هاي مخصوص، اهدا جوايز و برگزاري جشن ها و تبليغات در بين شهروندان در حال نهادينه شدن است و از ابتداي سال تحصيلي امسال در مدارس طرح هميار محيط زيست براي ارتقا فرهنگ مورد نظر اجرا خواهد شد.
مسئول ستاد تفكيك از مبدأ تصريح كرد: عمده هدف بازيافت زباله از مبدأ كاهش هزينه هاي حمل ونقل و دفن زباله مي باشد كه در صورت تحقق آن هزينه هاي دريافتي از شهروندان بابت پسماند مي تواند براي بهبود و افزايش خدمات به شهروندان استفاده شود.
گفتني است در سامانه بازيافت كاغذ و كارتن به كاغذ بسته بندي، شيشه به شيشه، حلب فلزات در ذوب آهن به آهن قراضه، آلومينيوم و سرب و مس به شمش آلومينيوم ناخالص، پلاستيك به پلاستيك بازيافت و برخي ديگر از مواد پلاستيكي ( پط ) به الياف مصنوعي تبديل مي شوند.

 

تصاویر مرتبط